Lod 13-årig søn gøre det: Direkte ulovligt

Foto: Shutterstock

En far var ikke opmærksom på nogle helt særlige regler.

Der er ofte meget debat omkring de sociale medier og de unges menneskers brug af dem - samt hvordan de sociale medier påvirker. 

Det er ikke noget nyt, at mange unge bruger rigtig meget tid på de sociale medier, og derfor bruger mange virksomheder efterhånden også influencers til at lave reklame for deres virksomheder. 

Disse influencers har tusindvis af følgere på kanaler som Youtube, Instagram og TikTok - og derfor når de også ud til rigtig mange i en given målgruppe. 

Især Youtube er en populær kanal for de unge - og selv de helt unge mennesker, kan have en solid følgerskarre.

Læs også

Vild ændring i X Factor: Med på video

Det gælder også en 13-årig dreng, hvis far nu har fået en advarsel af forbrugerombudsmanden. Det skriver B.T.

Sønnen har nemlig lavet reklame for en virksomhed på sin Youtube-kanal, hvor intet mindre end 50.000 så med. Der var dog flere regler der ikke blev taget hensyn til i den forbindelse, da der også blandt seerne var mindreårige børn. Videoen var desuden heller ikke markeret som reklame - men det var ikke det eneste problem.

I strid med god skik

Det sønnens far, der ejer, administrerer og overvåger sønnens Youtube-kanal. 

"Det er i strid med god skik, når forældre til børn under 15 år indgår aftaler med virksomheder med henblik på, at deres børn skal reklamere for virksomhederne på børnenes profiler på sociale medier, ligesom det er ulovligt at opfordre børn til at købe et produkt via reklamer" lyder det fra forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Læs også

Vil snyde sig til vaccine: Tropper op udklædt som ældre damer

Hun tilføjer også, at hvis markedsføring er rettet mod børn, så skal der tages nogle helt særlige hensyn. Børn har nemlig en naturlig godtroenhed, manglende erfaring og kritisk sans - hvilket betyder at de naturligvis er langt lettere at påvirke. Derfor er det både dårlig skik - og faktisk også direkte ulovligt at viderebringe direkte opfordring til børn om køb. 

Hvis forbrugerombudsmanden konstaterer problemer på den pågældende Youtube-kanal igen, så vil det blive set som en "alvorlig lovovertrædelse" lyder det. 

 

 

 

 

 

Læs også