Planen om at forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler i Danmark og EU fra 2035 hænger nu i en tynd tråd.
Efter EU-valget tidligere på måneden er der en højere sandsynlighed for, at målet kan blive ændret eller udsat.
Rory Stewart, der er politisk kommentator og tidligere britisk konservativ politiker, peger på, at det nye flertal i EU-parlamentet vil føre til en ændring i de nuværende forpligtelser vedrørende elbiler.
"Dette kommer nærmest med sikkerhed til at betyde, at Europa kommer til at slippe ud af sine nuværende commitments omkring elbiler," siger Stewart i podcasten 'The Rest is Politics'.
Sådan skriver B.T.
Betydningen for Danmark
I Danmark er omstillingen til elbiler allerede i fuld gang.
Mere end en kvart million elbiler er nu på de danske veje, og seneste tal viser, at hver anden nyregistreret bil kører på el. Men usikkerheden omkring EU's planer skaber uro blandt både danske politikere og organisationer.
Rasmus Nordqvist, der er medlem af EU-parlamentet for SF, udtrykker bekymring over de mulige ændringer:
"Jeg er meget bekymret for og forstår stadig ikke argumentationen fra højrefløjen, der vil droppe green deal eller dele af den. Udover, at den er nødvendig for vores klima og natur, er det sådan set også et vigtigt konkurrenceparameter for EU."
FDM, som også er tilhænger af den oprindelige plan, deler denne bekymring.
Ønsker ikke stramme love
Det er dog værd at nævne, at det langt fra er alle, der er af samme opfattelse på området.
Kristoffer Storm fra Danmarksdemokraterne er én af dem, der ønsker at genåbne diskussionen om 2035-deadline.
Han påpeger, at mange uden for storbyerne ikke har adgang til tilstrækkelig elinfrastruktur og mener, at markedet selv vil drive udviklingen af nye bilmodeller uden behov for strenge lovgivninger.
Det står altså klart, at der er stor uenighed på området.
Mens nogle ser 2035 som en nødvendig deadline for klimamål, ser andre det som urealistisk uden større teknologiske og infrastrukturelle fremskridt.