Lufthansa og BCD Travel går sammen

12/12/18 20:45

Kasper

Hvad er i grunden et erhvervsrejsebureaus eksistensberettigelse? Det er vel at gøre livet nemmere for de mange virksomheder, der har store rejsebudgetter hvert år.

Sikre fly og hotel til rimelige priser og give de rejsende tryghed på rejsen, hvis en askesky lukker luftrummet eller en oversvømmelse lukker Bangkok. En ny elefant i den ligning synes at være kommet ind i rummet, og den hedder NDC (New Distribution Capability).

En række IATA-flyselskaber implementerer i disse år NDC-konceptet, og Lufthansa Group opnåede sidste år den højest mulige IATA NDC-certificering. De arbejder fortsat med at investere i innovative NDC-løsninger. Og nu sikrer en ny aftale mellem Lufthansa Group og BCD Travel, at BCD Travels kunder får flere valgmuligheder, når der skal bookes flybilletter.

BDC Travel, som udover Danmark er til stede i over 100 lande og i 2017 havde en omsætning på 25,7 milliarder dollar, har på globalt plan netop offentliggjort, at man tilslutter sig Lufthansa-koncernens NDC-program, og BCD Travel står blandt ganske få erhvervsrejsebureauer, der har gjort det.

For hvad enten man synes om det eller helt forstår det, så er IATA’s NDC en essentiel del af rejsebranchens fremtid, mener mange. Flere IATA-flyselskaber udruller i disse år NDC-programmer, der blandt andet har til formål at indfri flyselskabernes ønske om, at der bookes direkte hos dem.

Lufthansa Group, der omfatter Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss og Brussels Airlines, har siden 2015 arbejdet på at flytte booking af flybilletter over på egne platforme ved at indføre et gebyr, når rejsebureauerne booker via et GDS-system.

Partnerskabet mellem Lufthansa Group og BCD Travel skal være med til både at forbedre bookingoplevelsen for kunderne, gøre det nemmere at sammenligne priser og give flere valgmuligheder i forhold til styringen af udgifter og sikkerhed.

For BCD Travel betyder partnerskabet også, at det nu bliver nemmere at vurdere hvilke elementer i NDC, det giver bedst mening for bureauets kunder at benytte.

“Vores beslutning om at teste NDC-teknologien kommer efter nøje at have fulgt Lufthansa Groups arbejde med at introducere nye teknologier på markedet”, siger Rose Stratford, Executive Vice President, Global Supplier Relations & Strategic Sourcing, BCD Travel, i en pressemeddelelse.

“Vi har altid haft en positiv holdning til NDC og støttet det, så længe det gav mening for vores kunder og forbedrede bookingoplevelsen. Udviklingen af ​​robuste og skalérbare NDC-løsninger har taget tid, men nu er en række af dem modne nok.”