38-årige Tokyo bosiddende Shoji Morimoto, opkræver 10.000 yen (cirka 500 danske kroner, red.) per time for at ledsage klienter og simpelthen eksistere som deres ledsager.
“I bund og grund lejer jeg mig selv ud. Mit job er at være, hvor mine klienter vil have mig til at være, og ikke gøre noget særligt,” sagde Shoj og tilføjede, at han havde haft omkring 4000 sessioner i de sidste fire år.
Med en slank bygning og gennemsnitligt udseende kan Shoji nu prale af næsten en kvart million følgere på Twitter.
Det er på Twitter han finder de fleste af sine kunder.
Omkring en fjerdedel af dem er gentagne kunder, herunder en, der har hyret ham 270 gange.
Hans job har ført ham til en park med en person, der ønskede at vippe.
Han har også stået på en perron og vinket gennem et togvindue til en helt fremmed, der ønskede at blive sendt godt afsted.
At lave ingenting, betyder ikke, at Shoji vil gøre alt.
Han har afvist tilbud om at flytte et køleskab og tage til Cambodja og tager ikke imod anmodninger af seksuel karakter.
I sidste uge sad Shoji over for Aruna Chida, en 27-årig dataanalytiker klædt i en sari, og de to havde en sparsom samtale over te og kager.
Chida ønskede at bære den indiske beklædningsgenstand offentligt, men var bekymret for, at det ville genere hendes venner.
Så hun henvendte sig til Shoji for at få selskab.
“Med mine venner føler jeg, at jeg er nødt til at underholde dem, men med leje-fyren føler jeg ikke behov for, at skulle være snakkesalig,” sagde hun.
Før Shoji fandt sit kald, arbejdede han på et forlag og blev ofte skældt ud for ikke at lave noget.
“Jeg begyndte at overveje, hvad der ville ske, hvis jeg tilbød min evne til at lave ingenting, som en service til kunder,” sagde han.
Virksomheden er nu Shojis eneste indtægtskilde, som han forsørger sin kone og barn med.
Selvom han afviste at oplyse, hvor meget han tjener, sagde han, at han ser omkring en eller to kunder om dagen.
Før pandemien var det tre eller fire om dagen.
Da han tilbragte en onsdag med ikke at gøre noget nævneværdigt i Tokyo, reflekterede Shoji over den bizarre karakter af sit job og satte spørgsmålstegn ved et samfund, der værdsætter produktivitet og håner ubrugelighed.
“Folk har en tendens til at tro, at min “gøren ingenting” er værdifuld, fordi det er nyttigt for andre. Men det er altså også fint ikke at gøre noget. Folk behøver ikke være nyttige på nogen bestemt måde,” sagde han. Det skriver The Sun.