Mercedes-Benz tvunget til at fjerne reklame efter stor kritik

Nyheder
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz er blevet tvunget til at trække en reklame tilbage.

Lige nu læser andre også

Mercedes-Benz er blevet tvunget til at fjerne en reklame i Kina, efter at den er blevet kritiseret for at videreføre vestlige stereotyper om asiater.

Reklamen blev offentliggjort på det kinesiske sociale medie Weibo juleaftensdag og blev straks mødt af kritik.

Ifølge The Independent skulle kritikken stamme fra brugen af en model med accentueret eyeliner, der fik hendes øjne til at se skæve ud.

Det kinesiske kommunistpartis avis, Global Times, har blandet sig i debatten og angrebet Mercedes-reklamen for ikke at være en "objektiv beskrivelse" af kinesere.

Foto: Mercedes-Benz

Global Times sagde, at reklamen blot viderefører en vestlig stereotyp og er "forudindtaget og usand".

New York Post rapporterer, at et hashtag, der kan oversættes til "Mercedes-Benz-modellens makeup er kontroversiel", fik mere end 170 millioner hits på Weibo.

Mange brugere af de sociale medier var vrede over de vestlige stereotyper, der blev portrætteret i makeuppen, og et indlæg sagde:

"Ingen kinesere vil synes, at denne form for "skønhed" er attraktiv", og et andet indlæg angreb Mercedes-Benz som "ondsindede bagvaskere", før det opfordrede til "tilstrækkelig årvågenhed og modangreb".

Mercedes er ikke det første mærke, der er stødt på kontroverser på de kinesiske sociale medier. For nylig blev Gucci kritiseret for en håndtaskereklame, der angiveligt viser "diskriminerende" kinesiske træk.

I november måtte også Dior-fotograf Chen Man undskylde for sin "umodenhed og uvidenhed", da en håndtaske-reklame blev beskyldt for at "videreføre racestereotyper".

Der har også været forargelse over kinesiske mærker som f.eks. snackfirmaet Three Squirrels. Dets reklamekampagne fra 2019 blev kritiseret for at vise en model med "overdrevent skrå øjne" og hår med fletninger, hvilket anses for at spille ind på vestlige stereotyper af kinesere.

Cai Niang Niang, modellen, der optræder i reklamen, reagerede på kritikken ved at spørge på de sociale medier "er jeg ikke kineser?", inden hun skrev, at "det er blevet en morbid besættelse at skabe store problemer ud af normale ting".

Anbefalet til dig