Mette forlod SuperBrugsen i raseri: Flere uger senere blev det endnu værre

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu deler hun oplevelsen med læserne.

Lige nu læser andre også

Nok har den gammeldags form for post fået kælenavnet "sneglepost", men der må trods alt være grænser.

Efter nytåret begav Mette sig til postafdelingen i den lokale SuperBrugsen for at sende nytårshilsner til venner i Tyskland.

Hvad der burde have været en simpel fornøjelse, forvandlede sig hurtigt til en økonomisk overraskelse, forklarer hun i et debatindlæg hos Nordjyske.

To almindelige breve på under 50 gram løb op i to gange 50 kr. En pris, der fik Mette til at ryste på hovedet og overveje, hvordan det ville have set ud, hvis hendes venner havde boet lokalt, hvor prisen ville have været to gange 25 kr.

Priserne, som Mette kalder "rystende", er en konsekvens af Folketingets beslutning om at tillade, at man kan sende breve ved at ofre det dobbelte af 2023-priserne.

Men denne prisforhøjelse skulle komme med en fordel - levering inden for højest to-tre dage. Desværre viser Mettes oplevelse, at dette løfte ikke holder vand.

"Et gammelt ordsprog siger, at julen varer lige til påske, og alt tyder på, at den nok gør det hos postvæsenet. Jeg har 16. januar modtaget julehilsen fra et par tyske venner, der postede brevet d. 9. dec. og fra en dansk veninde, der postede brevet 21. dec," forklarer hun i indlægget.

Mette påpeger med rette, at det ikke kun er et spørgsmål om julebreve. Det kunne have været vigtig post til ikke-digitale borgere, der skulle indkaldes til tjek på hospitalet eller andre presserende meddelelser. En leveringstid på over en måned fra et naboland og 25 dage indenrigs er simpelthen ikke acceptabel.

Mens digitaliseringen præger verden, er der stadig mange, der har brug for et pålideligt postvæsen. Desværre er en leveringstid på tre til fem uger ikke blot urimelig, men det kan have alvorlige konsekvenser for dem, der er afhængige af posten til vigtige meddelelser.

Anbefalet til dig