Når digitale betalinger går ned, er det kontanterne, der redder dig.
Lige nu læser andre
Efter flere store nedbrud i betalingssystemer både i Danmark og udlandet opfordrer Nationalbanken nu danskerne til at tage sine forholdsregler.
Rådet er enkelt – men tydeligt: Sørg for at have lidt kontanter liggende, og hav mere end ét betalingskort klar.
Ifølge banken bør man altid have omkring 250 kroner ved hånden i kontanter.
Beløbet er ment som et pejlemærke, der kan dække nødvendige udgifter, hvis digitale betalinger eller strømmen svigter.
Uden kontanter er det sårbart
Den stigende afhængighed af digitale betalingsformer som MobilePay, Dankort og kontaktløs betaling har gjort samfundet mere sårbart.
Læs også
Nedbrud hos Nets og strømafbrydelser i Sydeuropa tidligere på året viste, hvor hurtigt både borgere og butikker kan blive sat ud af spil, når systemerne går ned.
Derfor har Nationalbanken opdateret sine anbefalinger – både til forbrugere og erhvervsdrivende.
Alle bør ifølge banken kunne klare sig kortvarigt uden adgang til digitale systemer.
Bankens direktør, Ulrik Nødgaard, forklarer, at der i de nye anbefalinger er lagt større vægt på kontanter og backup-løsninger:
“Derfor har vi i de opdaterede anbefalinger øget fokus på kontanter, og vi har også sat et beløb på, som man kan bruge som pejlemærke. Derudover har vi tilføjet et råd om at have en løsning som for eksempel MobilePay på mobilen. Med fysiske kort, kontanter og en betalingsløsning på mobilen står man et godt sted,” siger han ifølge B.T.
To kort – to udbydere
Læs også
Nationalbanken anbefaler desuden, at danskerne har mindst to betalingskort – helst fra forskellige udbydere – så man kan betale, selv hvis én bank eller et system bliver ramt af tekniske problemer.
Selvom betalingskort normalt kræver netforbindelse, kan mange butikker fortsat tage imod offlinebetalinger, der gennemføres automatisk, når forbindelsen vender tilbage.
Netop den mulighed er ifølge Nationalbanken afgørende for at holde hjulene i gang i en krisesituation.
Banken råder også butikker til at have en klar plan for, hvordan betaling skal håndteres ved nedbrud – og at medarbejdere er instrueret i, hvad de skal gøre.
De nye retningslinjer skal sikre, at både borgere og erhvervsdrivende står bedre rustet, hvis samfundets digitale puls en dag går i sort.