Netto, Bilka og Føtex 'gør klar til kamp': "Vi kommer til at være super-aggressive på pris"

Af: Liva H.

|

02/10/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det meddeler Salling Groups topchef.

Lige nu læser andre også

Salling Group, som ejer dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka, står over for en ambitiøs vækstplan, der strækker sig over de næste fem år.

Med fokus på innovation, nye teknologier og en aggressiv prispolitik, har virksomheden store ambitioner om at dominere både på hjemmemarkedet og i udlandet.

Det blev tydeligt, da topchefen Anders Hagh præsenterede Salling Groups nye strategi, Aspire ’28, for mere end 1000 medarbejdere i virksomhedens hovedkvarter i Aarhus.

Selvom Salling Group har et stærkt fodfæste i Danmark, er en central del af den nye strategi rettet mod vækst i udlandet, særligt i Polen.

Satser på udlandet

Salling Group planlægger at øge antallet af Netto-butikker i Polen fra de nuværende 650 til 1000 inden 2028. Det er en ambitiøs ekspansion i et marked, som Anders Hagh fremhæver som en af EU's største økonomier, hvor virksomheden sigter mod en placering i top-5. Han understreger, at væksten i Polen ikke blot handler om at åbne nye butikker, men også om at øge omsætningen i de eksisterende forretninger.

Aggressiv på prisen

En anden vigtig del af strategien er at forblive konkurrencedygtige på prisen. Salling Group vil fortsat presse priserne ned for at tiltrække flere kunder. Ifølge Anders Hagh har priskrigen allerede haft mærkbare konsekvenser, da virksomheden formåede at skabe deflation på dagligvarer i Danmark i en periode, hvor resten af Europa oplevede prisstigninger. Dette skete, efter Hagh lancerede en omfattende priskrig mod konkurrenterne, kort efter at han tiltrådte som topchef.

"Vi kommer til at være super-aggressive på pris. Det er noget, der betyder meget for vores kunder, og derfor fylder det også meget for os," forklarer Hagh.

Nye teknologiske tiltag

Foruden prisfokus planlægger Salling Group at satse på innovation og ny teknologi i deres butikker. Et eksempel på denne nytænkning er åbningen af en ny Føtex Go-butik i Aarhus, hvor kunderne kan handle uden ekspedition eller kasseapparater.

Ved hjælp af kameraer, der registrerer kundernes valg af varer, kan de forlade butikken uden at skulle scanne deres varer.

"Vi skal turde prøve noget nyt og tage chancen, selvom der er risiko for at fejle. Hvis kunderne vil have det, kommer der flere af den slags butikker," siger Hagh, som er overbevist om, at fremtiden for dagligvarebranchen også indebærer en større digitalisering og smartere indkøbsløsninger.

Fremtiden ser lys ud

Salling Group har store muskler og er parat til at investere op mod 13 milliarder kroner i den kommende vækst.

Selv om fokus i høj grad vil ligge på udlandet, vil Danmark fortsat være et vigtigt marked for virksomheden. Med flere nye butikker og skarp konkurrence på prisen, sigter Salling Group mod at fastholde sin stærke position i dagligvaremarkedet, både herhjemme og i resten af Europa.

Anbefalet til dig