Efter en omfattende og milliarddyr renovering af samtlige 554 butikker, er Netto klar til det næste store skridt.
Detailkæden forbereder nemlig endnu en landsdækkende forvandling, der er døbt 'Netto 4.0', og det hele begynder på lageret.
Dybt inde i Nettos inventarlager er fremtidens butik bygget op i fuld størrelse. Her bliver alt fra skiltestørrelser og hyldetyper til indretning og kundestrøm testet.
Målet er en mere logisk og effektiv indkøbsoplevelse.
Det skriver B.T.
"Det må ikke blive dyrere i drift. Vi må ikke lave en model, hvor vi pludselig skal have fire ekstra medarbejdere på arbejde, for det ville betyde, at priserne ville stige," siger Nettos direktør, Braw Bakir.
I testmodellen er gangene lige, varerne er samlet efter type, og kunderne får frit udsyn gennem hele butikken.
Det handler om hurtighed, enkelhed og kundetilfredshed.
Hundredvis af almindelige kunder skal på sigt prøve testbutikken af i praksis. Det giver Netto mulighed for at finjustere alt fra indretning til sortiment, inden ændringerne rulles ud i stor skala.
Spørgsmålet er dog, hvorfor man igen bruger store summer på butiksdesign i en tid med stigende fødevarepriser.
Men her har Braw Bakir et klart svar.
"Men der er flere ting i det, at vi renoverer igen. Der er for det første slitage. Nogle af vores butikker har 2.000 kunder igennem på en dag, og det er altså noget, der slider. Derudover er der løbende nye lovkrav, og til sidst er der kundetilfredshed. Hvis ikke kunderne er tilfredse, så kommer de ikke igen," siger han.
Netto håber, at testmodellen vil fange fejl, inden de rammer butiksgulvet. For kunderne betyder det, at Netto-butikkerne bliver mere overskuelige og moderne – uden at priserne stiger.