Du kan ikke undgå det, hvis du åbner Rema 1000’s nyeste tilbudsavis.
De danske farver fylder siderne, og overskrifterne råber nærmest “meget mere dansk!” med Dannebrog flagrende fra side til side.
Men det handler ikke kun om bacon og smør – ifølge eksperter kan det også tolkes som en diskret kommentar til USA og Donald Trump.
Avisen byder på 15 sider med ensrettet fokus på danske produkter.
“Dansk grønt!”, “Dansk mejeri!”, “Dansk pålæg!”
Hele sortimentet fremhæves med en næsten patriotisk stolthed. Det hele er pakket ind i rødt og hvidt, og detaljerne er ikke til at overse.
Ifølge B.T. vurderer Detailekspert Bruno Christensen, at det ikke kun handler om fødevarekærlighed:
"Initiativet fra Rema 1000 har samme mål som Salling Group nemlig at fortælle forbrugerne, at vi ikke er tilfredse med USA," siger han.
Salling Group har forsøgt at markere europæiske varer med stjerner i deres kæder som Netto og Føtex, men har haft tekniske vanskeligheder med implementeringen.
Rema 1000 går en anden vej – en mere visuel, men ikke mindre politisk ladet tilgang.
Dog afviser kæden selv, at der skulle ligge noget politisk bag.
Kommunikationsmedarbejder Nicolaj Buchwald Kattrup forklarer, at det handler om Rema 1000’s generelle fokus på danske varer.
Men avisen taler alligevel sit eget sprog.
Efter de 15 rødhvide sider følger pludselig 13 sider med blå baggrunde – og her reklameres der for blandt andet Lay’s Chips.
Så måske er signalet ikke så entydigt, som det ser ud ved første blik.