Ny lov bringer Coca-Cola i fare: Kan forsvinde fra det europæiske marked

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Træder den nye lov i kraft, kan det være slut for den verdenskendte sodavand.

Lige nu læser andre også

Nogle ting skal ifølge borgere ikke ændres: Tuborg skal være grøn, McDonald's-logoet skal være "den gyldne måge" - og Coca Cola skal kunne nydes fra den ikoniske glasflaske.

Men æraen for sidstnævnte eksempel er muligvis snart forbi.

De ikoniske Coca-Cola glasflasker, som har været en fast bestanddel af europæiske supermarkedshylder i årtier, kan stå over for en usikker fremtid i lyset af nye lovforslag fra EU.

Ifølge Euractiv, som specialiserer sig i EU-politik, diskuteres der i øjeblikket en lov, der har til formål at fremme genanvendelig emballage. Men denne lovgivning kan potentielt sætte en stopper for flaskernes karakteristiske design.

Ifølge FEVE, en brancheforening der repræsenterer producenter af glasflasker, er der en bekymring for, at produktemballager vil begynde at ligne hinanden, hvilket kan resultere i tab af kommerciel værdi og manglende mulighed for mærker at differentiere sig på hylderne.

- Risikoen er, at emballerede produkter vil begynde at se ens ud. Kreative designs og ikoniske former vil gradvist forsvinde, og kommerciel værdi vil forsvinde, fordi brands ikke længere kan skille sig ud fra hinanden på hylderne. udtaler FEVE.

Den nye lov er allerede blevet godkendt i Europa-Parlamentets miljøudvalg og inkluderer forslaget om at fjerne "forbrugeraccept" og "markedsføring og produktpræsentation" som præstationskriterier, der tidligere har givet visse mærker mulighed for at producere emballage, der overskrider de fastsatte vægtnormer.

En ikke-navngiven kilde fra branchen mener, at denne ændring kan presse Coca-Colas ikoniske glasflaske ud af EU-landene.

- Ja, den ikoniske Coca-Cola-flaske er bestemt i fare, og det samme gælder mange andre ikoniske parfume-, mad- og spiritusflasker, hvis der bliver behov for at bruge mere glas til at lave en bestemt form, udtaler kilden.

Vanessa Chesnot, chef for public affairs hos FEVE, deler bekymringen

- Det betyder, at designvalg, der tilføjer vægt til emballagen – unikke former, mønstre, dekorationer – ikke vil være i overensstemmelse (med reglerne, red.) og ikke længere kan markedsføres.

På den anden side mener miljøgrupper, der støtter de foreslåede ændringer, at det ikke vil have en betydelig indflydelse på mærker som Coca-Cola.

- Jeg tror ikke, det vil have en væsentlig indflydelse på Coca-Cola, men det kan påvirke de mere usædvanlige vin- og spiritusflasker, især hvis de indeholder forskellige komponenter lavet af forskellige materialer, hvilket kan komplicere genbrug, udtaler Janek Vahk fra miljøgruppen Zero-Waste Europe.

Den fremtidige skæbne for ikoniske flaskedesigns og mærker som Coca-Cola i Europa forbliver usikker, mens EU fortsætter med at finde en balance mellem bæredygtighed og brands' ønske om at opretholde deres karakteristiske emballage.

Anbefalet til dig