De seneste år har danskere og nordmænd oplevet en række pristiltag i supermarkedet, og dagligvaregiganten Rema 1000 i Norge er nu klar til at introducere endnu et.
Indtil 1. april vil kunder i den norske Rema 1000 ikke opleve prisstigninger på 1000 nøje udvalgte varer.
Christian Hoel, den nyudnævnte administrerende direktør i Rema 1000 Norge, forklarer, at de har arbejdet hårdt med leverandører for at gøre dette tiltag muligt. Han ser det som en unik mulighed for at ændre hele strukturen på dagligvaremarkedet.
"Vi har stadig nogle aftaler tilbage, men nu har vi en unik mulighed for at ændre systemet. Ja, ændre hele strukturen på dagligvaremarkedet," udtaler Christian Hoel til den norske avis Fædrelandvennen.
Målet med denne nye kampagne er at udfordre den eksisterende prisstruktur i Norge. I årtier har dagligvarekæder haft et system, hvor leverandører kunne justere priserne to gange om året. Nu ønsker Rema 1000 at gå nye veje og udfordre denne tradition.
Ifølge Dagligvarehandlen steg fødevarepriserne fra oktober 2022 til oktober 2023 med 8,5 procent i Norge. Til sammenligning steg fødevarepriserne i Danmark i samme periode med 3,5 procent.
Rema 1000 Danmark blev spurgt om, hvorvidt de ville indføre et lignende tiltag for danske forbrugere. Svaret lød:
"Vi vil altid være konkurrencedygtige og går hver dag efter at være billigst – det er og har altid været vores tilgang – og vi er glade for, at det er noget, vores kunder kan lide."