Europa-Parlamentet ventes i dag at godkende en ny lovpakke med fælles kørekortsregler for hele EU.
Lige nu læser andre
Det bliver fremover sværere for hensynsløse bilister at undgå straf, når de kører på tværs af EU’s grænser.
Europa-Parlamentet ventes i dag at godkende en omfattende opdatering af unionens kørekortsregler, som især får betydning for unge førere.
Frakendelser gælder i hele EU
Et af de centrale punkter i lovpakken er, at frakendelser af kørekort ikke længere stopper ved landegrænsen.
Hvis en bilist mister kørekortet i ét EU-land, skal den nationale myndighed i hjemlandet nu informeres, så sanktionen håndhæves i hele EU.
Dette oplyses via DR.
Læs også
Tiltaget skal forhindre, at bilister med inddragne kort fortsætter med at køre i andre medlemslande.
Det er en del af EU’s ambition om at nå målet om nul trafikdræbte i 2050.
Skærpede regler for unge bilister
Unge mellem 17 og 19 år står i centrum for de nye regler.
De første to år efter erhvervelsen af kørekortet vil overtrædelser som spritkørsel og manglende sele blive mødt med strengere sanktioner.
Derudover opfordres medlemslandene til at indføre nultolerance over for alkohol og euforiserende stoffer for alle bilister. I Danmark ligger promillegrænsen i dag på 0,5.
Læs også
Unge får dog også nye muligheder. Fra 18-års-alderen vil det være muligt at tage erhvervskørekort til lastbil, og fra 21 år kan man tage buskørekort.
Digitalt kørekort og tungere biler
Som led i lovpakken skal kørekort gøres digitale i hele EU. Den danske model, hvor kørekortet kan vises på mobilen, vil fremover gælde i hele unionen.
Bilister kan selv vælge, om de vil bruge det digitale eller det fysiske kort.
Samtidig hæves grænsen for kategori B-kørekort, så man fremover må køre biler med en totalvægt på op til 4.250 kilo i stedet for 3.500.
Det skal gøre det lettere at vælge elbiler, der ofte vejer mere på grund af batterierne.
Fælles regler for et sikrere EU
Læs også
Lovpakken ventes vedtaget i Europa-Parlamentet klokken 14.00. Formålet er at skabe mere ensartede regler på tværs af medlemslandene og reducere antallet af trafikulykker.
Især blandt de yngste førere, der fortsat udgør en stor andel af EU’s trafikdræbte.