Nyt elbilsforsøg skal løse problemet med ladestandere: Eksperter udtrykker stor begejstring

Af: Liva H.

|

15/05/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
I et forsøg på at finde plads til ladestandere i byen uden at de fylder, har Rønne muligvis fundet løsningen.

Lige nu læser andre også

I et forsøg på at finde plads til ladestandere i byen uden at de fylder, har Rønne muligvis fundet løsningen.

Samarbejdet mellem DTU, Bornholms Energi & Forsyning og Bornholms Regionskommune har ført til opsætningen af opladere til elbiler i tre lygtepæle i centrum af byen.

Denne tankegang får eksperterne til at kalde det 'genialt'.

Det skriver Tv2

I Rønne er der opstillet ladestandere i et gammelt område midt i byen, hvor lygtepælene er placeret tæt på vejen.

Denne unikke opsætning gør det muligt at installere ladere i lygtepæle, hvilket kun kan kopieres i områder med tilsvarende lygtepælsplacering.

"Rent trafiksikkerhedsmæssigt er det alt for farligt.

Mit gæt er, at de fleste steder, hvor man kører mere end 30-40 km/t, vil man slet ikke tillade lygtepæle helt derude.

Men hvis det er en gammel, smal gade, så kan det måske lade sig gøre," siger Mads Aarup, som er ekspert i elbiler og batteriteknologi hos Ingeniørforeningen IDA, til TV 2.

Lignende projekter

I England er reglerne for lygtepælsopsætning anderledes, og her har Mads Aarup hørt om lignende projekter med ladere i lygtepæle i vejkanten.

Forsøget i Rønne på Bornholm varer foreløbigt otte måneder, og der er opsat tre ladere for at afprøve løsningen.

Lygtepælene i Rønne står i et gammelt område midt i byen, hvor de er placeret tæt på vejen, hvilket gør det muligt at installere ladestandere på denne måde.

Kun områder med samme lygtepælsplacering kan indføre ladere på præcis samme måde.

I et forsøg på at finde plads til ladestandere i byen uden at de fylder, har Rønne muligvis fundet løsningen.

Samarbejdet mellem DTU, Bornholms Energi & Forsyning og Bornholms Regionskommune har ført til opsætningen af opladere til elbiler i tre lygtepæle i centrum af byen.

lygtepælene bruger LED-armaturer, og derfor er der tilstrækkelig elkapacitet til både belysning og opladning af elbiler.

"Det har været ønsket at finde placeringer i bykernen med LED-armaturer, hvor vi ikke er til unødig gene," siger Claus Andersen, direktør for Bornholms Energi & Forsyning. Laderne, der er af mærket Spirii, kan lade op til 22 kWh, hvilket gør dem kraftigere end mange hjemmeladere.

Mads Aarup fortæller at det som destinationslader er den kraftigste du kan få, og at den vil kunne lade f.eks. hans bil op på tre timer.

Laderne i Rønne er opstillet for at spare plads, som en normal stander ville optage. Denne dobbeltanvendelse af lygtepæle er en innovativ løsning, der udnytter eksisterende infrastruktur til at imødekomme behovet for flere ladestandere.

Projektet viser potentialet for at integrere opladning af elbiler i eksisterende bymiljøer uden at tage ekstra plads i brug.

Det kan være en model for fremtidige løsninger, især i tætbebyggede områder, hvor pladsen er begrænset.

Anbefalet til dig