Plastik eller ægte juletræ? Denne tendens viser sig hos kunder i bl.a. IKEA og SuperBrugsen

Af: Mie M.B

|

13/12/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er fordele og ulemper ved begge valg

Mest læste i dag

Danskerne omfavner i stigende grad plastikjuletræet, viser en rundringning foretaget af DR til flere havecentre, supermarkeder og byggemarkedskæder. Blandt dem, der oplever en markant stigning, er Coop, der har fordoblet salget af kunstige træer i Kvickly og SuperBrugsen sammenlignet med sidste år. Det skriver DR.

Jysk og Plantorama er også med på bølgen, hvor salget af plastikjuletræer er henholdsvis 40 og 50 procent højere i år sammenlignet med 2022. Anders Bøgen Midtiby, indkøbschef i Plantorama, bemærker, at danskernes interesse for plastikjuletræer følger en international tendens.

Selv IKEA melder udsolgt på tværs af varehuse, og efterspørgslen er højere end normalt, ifølge virksomheden.

Årsagerne til den øgede popularitet af plastikjuletræer varierer. Mange finder dem attraktive på grund af deres næsten naturtro udseende, tidlige opsætning uden nålefnidder, og muligheden for genbrug år efter år.

Dog advarer eksperter om, at selvom plastikjuletræet kan genbruges, kræver det omkring 20 års brug, før det bliver mere klimavenligt end at købe et levende grantræ hver jul. Niclas Scott Bentsen, lektor i Naturforvaltning på Københavns Universitet, påpeger, at et plastikjuletræ udleder omkring 50 kg CO2, mens et ægte juletræ udleder cirka 2½-3 kg CO2.

Selvom virksomhederne ikke deler konkrete salgstal, er det klart, at den stigende interesse for plastikjuletræer ikke nødvendigvis udkonkurrerer salget af traditionelle juletræer, som fortsat er populære blandt forbrugerne.

Anbefalet til dig