Politikere vil lave nye parkeringsregler: Nu skal det ikke længere være gratis

Af: Lucas Andreas

|

22/05/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Lige nu er det i de fleste danske storbyer gratis at parkere på kommunale pladser for elbiler.

Lige nu læser andre også

Igennem de seneste år har politikere i både byråd og i folketinget taget flere drastiske skridt, for at gøre det mere fordelagtigt at hoppe på den grønne bølge og købe en elbil i stedet for en diesel- eller benzinbil.

Det har blandt andet været i form af afgiftslettelser og gratis parkeringspladser i byerne for elbiler, samt stigninger i prisen på brændstof og grøn ejerafgift for biler med forbrændingsmotorer.

Det har været nogle af mange faktorer til, at andelen af elbiler blandt solgte nye biler i dag er på over 40%.

Men nu kan nogle af de gunstige forhold blive trukket tilbage.

Det skriver Avisen Danmark.

Lokalpolitikere vil gøre det slut

I Esbjerg vil Socialdemokratiet gøre op med elbilisternes privilegier og indføre ensartede parkeringsregler for alle køretøjer.

Indtil nu har elbilejere nydt godt af fri parkering uden tidsbegrænsninger og betalingspligt på kommunale pladser, men det skal ændres, mener partiet. Et politisk forslag forventes fremlagt inden sommerferien.

Socialdemokratiet ønsker at fjerne særrettighederne for elbiler for at sikre et bedre flow i parkeringen i midtbyen. Hans Erik Møller fra Plan & Byudviklingsudvalget forklarer, at de nuværende regler gør det muligt for elbilejere at optage parkeringspladser i dagevis uden restriktioner.

"Overordnet set har vi parkeringsregler for at sikre, at der er et flow i parkeringen på pladserne i midtbyen, og det modvirker særreglerne for elbiler," siger Møller.

Elbilejere har hidtil været fritaget fra at registrere sig ved ankomst eller betale de 12 kroner i timen, som kræves efter de første to gratis timer. Disse fordele var en del af Esbjerg Kommunes strategi for at fremme brugen af miljøvenlige transportmidler.

Men med et stigende antal elbiler mener Socialdemokratiet, at særrettighederne skaber ulighed blandt bilisterne.

Hans Erik Møller udfordrer ideen om, at gratis parkering for elbiler fremmer den grønne omstilling. "Jeg har heller aldrig troet på, at det har haft nogen som helst virkning på, om man vælger at investere i en elbil. Man køber da ikke en elbil til 4-500.000 kroner, fordi man så slipper for at iagttage parkerings-regler i Esbjergs midtby," påpeger han.

Vil være CO2 neutrale i 2030

Samtidig arbejder Esbjerg Kommune på en trafik- og mobilitetsplan med mål om at blive CO2-neutral i 2030. Denne plan indebærer blandt andet færre parkeringspladser i bymidten og overvejelser om miljøzoner.

Ifølge Hans Erik Møller vil fortsat fri parkering for elbiler skabe en midtby, der kun er tilgængelig for de velhavende, hvilket han mener strider mod princippet om en bymidte for alle.

Anbefalet til dig