PostNord udsender advarsel til samtlige kunder: "Det er vigtigt"

Nyheder
Foto: Jarretera / Shutterstock.com
Hvis du indimellem benytter PostNord, bør du læse med her.

Lige nu læser andre også

Black Friday og julen er højsæson for pakkeleveringer hos PostNord.

Desværre betyder det også, at svindlere udnytter dette ved at forsøge at få adgang til danskernes personfølsomme oplysninger, typisk med henblik på økonomisk kriminalitet.

Det foregår ofte med falske beskeder via sms, e-mail og opkald.

"Nethandel skal være enkelt og trygt, og hos PostNord tager vi danskernes sikkerhed meget alvorligt," siger Isabella Beck Jørgensen, der er pressechef hos PostNord, ifølge en pressemeddelelse og fortsætter:

"Selvom vi løbende arbejder på at lukke ned for digital svindel, kan vi desværre ikke stoppe alle svindelforsøg. Derfor bestræber vi os også på at styrke vores kunders mulighed for selv at opdage dem."

PostNord opfordrer til, at man forholder sig kritisk til sms’er, e-mails og telefonopkald i denne periode, fra personer, der for eksempel udgiver sig for at være fra PostNord.

"Det er vigtigt at have sin kritiske sans med sig, og herudover opfordrer vi til, at man downloader PostNord-appen for at følge ens pakkeforsendelser. Beskeder og informationer, man modtager i PostNords app, kan man være helt sikker på, er fra PostNord," fortsætter Isabella Beck Jørgensen.

Tryg nethandel

Svindlerne bliver mere og mere kreative, og særligt med brugen af kunstig intelligens er det blevet lettere for svindlerne at udgive sig for at være PostNord.

Svindlerne udfører både masseudsendelser af sms’er og mere målrettede og personaliserede beskeder og opkald, som kan narre selv den bedste.

Derfor har PostNord lavet 8 gode råd, som man kan følge så man forhåbentligt undgår at blive svindlet.

8 råd til at undgå svindel

1. Brug PostNord appen

Brug PostNord appen hvor du kan følge med, når der er en pakke på vej til dig. Beskeder og informationer, du modtager i PostNord appen, kan du være helt sikker på, er fra os. Pakker fra PostNord kan altid søges frem i vores app og på vores hjemmeside via track & trace.

2. Tjek afsenderen af beskederne

Tjek afsenderen af beskederne. Er du i tvivl, så er det som oftest fup. PostNords mails om pakker sendes fra enten noreply@postnord.dk, noreply@postdanmark.dk eller no-reply@postnord.com.

3. Brug din sunde fornuft

Vær på vagt og brug sund fornuft. Hvis der er stavefejl i teksten eller logoet ser mærkeligt ud, så er det tegn på fup.

4. Pas på, hvad du klikker på

Klik ikke på links, du er i tvivl om, og slet beskeder, der ligner fup.

5. Tjek indholdet af dine SMS'er

Vær opmærksom på, at PostNord ikke sender tilfredshedsundersøgelser eller resultat af lodtrækninger på sms.

6. Svar ikke på mistænkelige henvendelser

Svar ikke på mails eller beskeder, der kan være fup.

7. Reagér, hvis du bliver mistænksom

Spær dine kort, skift dine kodeord og kontakt evt. politiet, hvis du tror, du er blevet udsat for svindel.

8. Brug appen Mit digitale selvforsvar

Hent appen Mit digitale selvforsvar fra Forbrugerrådet Tænk. Her kan du holde dig orienteret om større bølger af fup-beskeder mm.

Anbefalet til dig