Rema 1000 melder klart ud: Kommer ikke til at gøre som Netto, Føtex og Bilka

Nyheder
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Rema 1000 går ikke samme vej. I hvert fald ikke endnu.

Lige nu læser andre også

Salling Group vil gøre det nemmere for forbrugerne at identificere europæiske varer i deres butikker.

Beslutningen er blevet truffet i kølvandet på en stigende opbakning til boykot af amerikanske produkter i Danmark.

Koncernen, der driver Bilka, Føtex og Netto, har modtaget flere henvendelser fra kunder, der ønsker bedre mulighed for at vælge europæiske varer - og nu imødekommer de forslaget.

Sådan skriver B.T.

Konkurrenterne gør det ikke

Mens Salling Group reagerer på kundernes efterspørgsel, vil andre store dagligvarekæder ikke følge trop.

Både Coop, Rema 1000 og Dagrofa lyder meldingen, at de ikke planlægger lignende tiltag.

Hos Dagrofa understreger kommunikationsdirektør Morten Vestberg, at koncernen allerede markerer en række produktkategorier, herunder danske varer, økologi og Fairtrade-produkter.

"I Dagrofas kæder fremhæver vi mange danske varer. På samme måde fremhæver vi økologi, nøglehulsmærkede, Fairtrade og lignende for at kunne vejlede kunderne bedst muligt, siger han.

Hos Rema 1000 er der heller ikke planer om nye initiativer, da man allerede kan se leverandøroplysninger på produkterne. Kæden oplyser dog, at de vil holde øje med udviklingen.

"Men det er naturligvis et område, vi følger løbende," lyder svaret til B.T. i en mail.

Mens debatten om boykot af amerikanske varer fortsætter, bliver det tydeligt, at dagligvarebranchen er splittet i synet på, hvordan de bedst imødekommer forbrugernes ønsker.

Anbefalet til dig