Ny europæisk test viser, at motorvejskørsel er elbilens største fjende.
Lige nu læser andre
Det er velkendt, at elbiler bruger mere energi ved høj fart, men en ny europæisk test viser, hvor dramatisk forskellen faktisk er.
Ifølge InsideEVs’ store Eurocharge 2025-test kan motorvejskørsel reducere en elbils rækkevidde med op mod 40 procent.
Test: Otte elbiler tabte markant rækkevidde
Under testturen, der strakte sig over flere tusind kilometer gennem Europa, blev otte elbiler målt i både by-, landevejs- og motorvejskørsel.
Resultatet viste samme tendens for alle: Ved konstant motorvejstempo forsvandt store dele af rækkevidden.
Et tydeligt eksempel kom fra Renault 4 E-Tech, som normalt kører omkring 376 kilometer på en opladning.
Læs også
På langsommere veje brugte den blot 13,8 kWh per 100 kilometer, men ved motorvejskørsel steg forbruget til 23,3 kWh. Dette skriver Input.
Det svarer til et tab på omkring 150 kilometer.
Ifølge InsideEVs er det realistisk, at man ”ved 130 km/t med en bil fuld af passagerer og bagage kan regne med at få omtrent halvdelen af den rækkevidde, fabrikken lover.”
Høj fart er elbilens værste fjende
Selv teknologisk avancerede modeller som Porsche Macan EV og Audi A6 e-tron viste samme mønster: Høj fart tømmer batteriet langt hurtigere end forventet.
Effektivitet betyder mere end batteristørrelse, lyder det i rapporten. Biler med 800-volts teknologi, som Lucid Air, klarede sig bedst og kunne tilbagelægge over 800 kilometer ved moderat fart.
Læs også
BMW’s kommende Neue Klasse-modeller forventes at følge samme linje med lavere forbrug og bedre energistyring.
Et simpelt råd: Sænk farten
Ifølge testens konklusion er der kun én effektiv måde at spare strøm på: Tag det roligt.
Ved at sænke farten til 100–110 km/t kan bilister ifølge InsideEVs vinde hundredvis af kilometer ekstra rækkevidde – uden at turen nødvendigvis bliver længere.
Som det lyder i rapportens afslutning: ”Vil du langt på strøm, skal du ikke køre stærkt. Motorvejen er elbilens værste fjende.”