Silkeborg Kommune har netop udsendt en pressemeddelelse, om at de ved en fejl er kommet til at sende 537 personnumre ud til én person.
Kontaktede selv kommunen
Det var et held, at det var en ærlig person, der var modtager af de mange personnumre, ellers kunne en fejl ved kommunen, hvor 537 personnumre blev videregivet ved én person, have gået grueligt galt. Personen tog selv kontakt til kommunen, da fejlen blev opdaget, og viste sig altså fra sin ærlige side. Det skriver Silkeborg Kommune.
Udsendte pressemeddelelse
Det er sjældent, at man bliver nødt til at udsende en pressemeddelelse på grund af en mindre fejl. Men ved Silkeborg Kommune fandt man det nødvendigt at udsende den, efter at 537 personnumre er endt i de forkerte hænder.
Silkeborg Kommune oplyser, at fejlen er opstået i forbindelse med en aktindsigt. Her har én enkelt person ved en fejl har fået tilsendt de mange personnumre med.
Brød persondataforordningen
Selvom det blot var en fejl. Så har kommunen brudt persondataforordningen, som skal beskytte personfølsomme oplysninger, og det er de meget kede af hos Silkeborg Kommune.
”Vi er meget kede af denne hændelse. Det er selvfølgelig beklageligt. Vi har fjernet adgangen til materialet, så snart vi blev opmærksomme på fejlen. Der er tale om en menneskelig fejl, som vi vil gøre vores yderste for, ikke gentager sig. Derfor kigger vi nu vores procedurer for aktindsigt efter i sømmene,” fortæller Lotta Dybdahl Sandsgaard der er chef for Teknik- og Miljøafdelingen i Silkeborg Kommune.
Meldt til Datatilsynet
Selvom Silkeborg Kommune opdagede fejlen, og den person der modtog numrene, var ærlig og selv gjorde kommunen opmærksom på den. Og selvom numrene kun sendt til denne ene person, som har bekræftet, at alle oplysningerne er slettet, så er sagen meldt til datatilsynet.
I samme ombæring har kommunen kontaktet alle borgere hvis personnummer har været involveret i sagen. Så der burde være styr på sagerne igen hos Silkeborg Kommune.