Skattestyrelsen i stor kontrol: Opkrævninger er sendt ud til danskerne

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er fundet fejl i cirka 95 procent af sagerne.

Lige nu læser andre også

Et hurtigt swipe på en app, og du har nemt bestilt fx udbringning af mad til din dør eller rengøringshjælp i hjemmet dagen efter.

I takt med de digitale arbejdsplatformes indtog på det danske marked kan borgerne i dag i stigende grad tjene penge ved at udbyde deres arbejdskraft på arbejdsplatformene som fx udbringere af takeaway eller som rengøringshjælp.

Men samtidig med at de nye digitalt baserede arbejdsplatforme skaber nye indtjeningsmuligheder for danskerne, så øger de også risikoen for fejl og snyd, da det typisk er borgerne selv, der skal indberette skat, moms og AM-bidrag af indtægterne.

Skattestyrelsen har siden 2020 gennemført mere end 11.400 kontroller af borgernes indtægter via digitale arbejdsplatforme.

Alene i 2024 satte styrelsen rekord med knap 4.300 kontroller på området. I 95 procent af kontrollerne fandt styrelsen fejl eller mangler i indberetningerne af skat og moms.

”Det er afgørende for vores fælles velfærdssamfund, at alle betaler den skat, de skal. Selvom vi ser nye måder at indrette sit arbejdsliv på, så skal man selvfølgelig betale skat, når man arbejder,” siger skatteminister Rasmus Stoklund og fortsætter:

"Og med de gennemførte aftaler om styrket skattekontrol afsatte vi fra politisk hold ekstra midler til bl.a. at kontrollere platformsvirksomhederne for netop at sikre, at der bliver betalt korrekte skatter og afgifter. Derfor er det meget tilfredsstillende, at den styrkede kontrolindsats på området også rammer så præcist, så vi sikrer, at dem, der udbyder deres arbejdskraft via en platform, også betaler skat af det arbejde, de udfører."

Dobbelt så mange kontroller

I hele perioden fra 2020 til 2024 er der fundet fejl i cirka 95 procent af alle sager, hvilket dels er udtryk for, at der sker mange fejl, dels at styrelsen udvælger de sager til kontrol, der med størst sandsynlighed indeholder fejl.

Sideløbende ser Skattestyrelsen løbende på, hvordan borgerne bedst muligt vejledes, så fejl kan forebygges.

Siden 2020 har kontrollerne af indtægter fra digitale arbejdsplatforme ført til udsendte opkrævninger for over 150 millioner kroner.

Anbefalet til dig