Militær oprustning og beredskab har i mange år ikke været nær så aktuelt, som det er i øjeblikket.
Krigen i Ukraine har udløst reaktioner i hele Nato, hvor stor våbendonationer til Ukraine, hjemlige opjusteringer af forsvarsbudgetter og investering i ny krigsteknologi alt sammen er kommet på den politiske dagsorden.
Sidste år ankom første sending af de længe ventet F-35 fly, og fire spritnye F-35 fly skulle onsdag have landet på Flyvestation Skrydstrup
Men sådan skulle det ikke gå.
Under flyvningen fra USA til Azorerne blev ét af flyene ramt af en flok fugle, og skaderne blev først opdaget, da flyet stod på landjorden.
Det fortæller Forsvarskommandoen ifølge TV 2.
Forsvarskommandoen understreger dog, at der ikke har været fare på færde.
Indkøbet af de avancerede F-35-kampfly er en del af Danmarks strategiske oprustning, hvor moderne teknologi og fornyet styrke skal sikre landets beredskab.
Det er dog ikke første gang, at leveringen af flyene er blevet forsinket. Hændelsen med fuglekollisionen føjer sig til en række tidligere forsinkelser, som har påvirket det ambitiøse projekt.
Siden de første fire F-35’ere ankom til Danmark i september 2023, har der været fuld gang i indfasningen og tilvænning til at anvende flyene herhjemme.
Selvom alle piloter og teknikere på forhånd har gennemgået omskolingen til F-35 i USA, er det en omfattende opgave at skifte arbejdsredskab i det daglige på Fighter Wing Skrydstrup.
”Det kræver tid, teknisk indsigt og en stor indsats fra både piloter og teknikere, men vi ser allerede nu, hvor stort potentialet er i denne platform. Det er et rigtig, rigtig godt fly og en rigtig god våbenplatform, vi har modtaget. Og de erfaringer, vi begynder at samle os nu, går specielt i retning af, at integrationen og anvendelsen af den her våbenplatform ikke bare vil være til gavn for Flyvevåbnet, men for resten af Forsvaret også,” har Oberst Kim Jensen, der er chef for Fighter Wing Skrydstrup, tidligere fortalt.