Snydt i Rema 1000: Udbredt problematik

Foto: Shutterstock

Da Daniel var i færd med at lave mad, blev han dybt frustreret - det viste sig nemlig, at der slet ikke var så meget kød i pakkerne, som der stod angivet på dem.

En Rema 1000-kunde blev noget irriteret, da han i forrige uge var i gang med at forberede aftenens måltid. Hjemme hos Daniel Sørensen og hans kone, spiser de efter en kostplan, hvilket betyder at alt mad bliver vejet. Derfor opdagede han hurtigt, at der var noget galt. Tallene på vægten stemte ikke overens med tallet på pakken med kylling. Det skriver B.T. Der har været i kontakt med 33-årige Daniel.

Daniel havde købt tre pakker kyllingebrystfileter, hvor der ifølge pakken skulle være 450 gram kylling i. Men ved de to første pakker sagde vægten hver gang at der var under 450 gram. Derfor valgte Daniel at filme det, da han pakkede den sidste pakke ud og vejede kødet - her sagde vægten 373 gram, mens der på pakken stod 450 gram. Altså manglede der 77 gram i pakken. 

Læs også

DMI: Det var kun en forsmag

Videoen delte han på Rema 1000s Facebook side. Da B.T. blev opmærksomme på Daniels oplevelse, så lavede de sit eget eksperiment og købte tre pakker kylling, som de vejede. Heller ingen af disse nåede op på de 450 gram, som der stod angivet på pakken.

For Daniel er det som irriterer ham mest, at han ikke kan regne med om der er nok mad i den pakke han køber - derfor køber han faktisk altid en ekstra pakke, da det ikke er første gang at han oplever problemet.

Kører helt til kanten af, hvad der er lovligt 

Camilla Udsen som er seniorrådgiver og fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Tænk, fortæller at det faktisk ikke er en ny problematik - men at det til gengæld er en temmelig udbredt problematik. Hun fortæller at det er lovligt at der ikke er helt så meget kød i pakken, som der står på den. Der er nemlig en afvigelsesprocent på 3 procent, hvilket betyder at der må være tre procent mindre i pakken end angivet. Men i Daniels eksempel er denne grænse langt overskredet.

"Uanset at der kan være en naturlig variation i størrelsen af eksempelvis kyllingebryst, så er der også noget økonomi i det. Fra producentens side er der en interesse i, at der i hvert fald ikke er for meget kød i pakken, og så kører man helt til kanten af, hvad der er lovligt."

Camilla Udsen fortæller at i tilfældet med Daniels eksempel, hvor forskellen er så stor og det er supermarkedets eget mærke, så er det Rema 1000 som skal stå til ansvar og hun mener at de klart bør handle på baggrund af dette eksempel.

Læs også

Nyt krav om mundbind: Her skal alle bære det

Derudover mener hun, at Fødevarestyrelsen bør se lidt mere systematisk på problemet, for ifølge hende er der tilsyneladende mange forbrugere som er udsat for denne problematik. 

Rema 100 har også reageret på B.T.s henvendelse, de har dog ikke planer om at gå nærmere ind i den konkrete sag, før de har fået en henvendelse direkte fra Daniel. Kommunikationschef Jonas Schrøder fortæller at de først tager kontakt til leverandøren, når Daniel har givet sin accept. De ønsker nemlig ikke at udlevere deres kunders informationer - navn, adresse osv. uden accept. Han mener desuden heller ikke at der er tale om et generelt problem.

Kunderne skal have det, de betaler for. Vi vil ikke sælge noget, der skuffer. Vi har det naturligvis ikke godt med den oplevelse, kunden har haft. Vi tager altid henvendelser fra kunder meget alvorligt," siger Jonas Schrøder.

Han siger også til B.T. at det ærgrer ham at sagen ikke er blevet indsendt via Rema 1000s kontakt systen, for så kan han love, at der ville have været taget hånd om sagen.