Nyheder24.dk
Forside Nyheder Stor ændring på vej til alle supermarkeder: Disse varer får...

Stor ændring på vej til alle supermarkeder: Disse varer får helt ny placering

Stor ændring på vej til alle supermarkeder: Disse varer får helt ny placering
YouTube

En ny aftale er indgået.

Lige nu læser andre

Det skal være slut med at opstille breezers, ciders eller andre drikkevarer med alkohol tæt op af kasserne i supermarkeder, og alkoholholdige drikkevarer skal være mindre synlige i dagligvarebutikker.

Detailhandlen, alkoholproducenter og Indenrigs- og Sundhedsministeriet er med en ny aftale blevet enige om nye retningslinjer for placering og præsentation af drikkevarer med alkohol i butikker.

Aftalen betyder bl.a., at alkohol ikke længere må placeres direkte op af hylder med slik og chips, i frugt- og grøntafdelinger og i områder med eksempelvis legetøj.

Fremover skal være tydelig opdeling mellem alkoholholdige drikkevarer og andre udvalgte varer i butikkerne, og for at minimere impulskøb skal drikkevarer med alkohol så vidt muligt også væk fra kasseområderne.

“Drikkevarer med alkohol skal være mindre synlige i butikkerne. Når børn og unge går i supermarkedet eller til købmanden, skal de ikke mødes af øl, vin og spiritus utallige steder i butikkerne,” siger indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde, inden hun fortsætter:

Læs også

“Derfor er jeg tilfreds med, at vi nu er enige med detailhandlen om, at der skal skrues ned for eksponeringen af alkoholholdige drikkevarer i butikkerne, så de unge i mindre grad påvirkes til at købe alkohol.”

Aftalen er en del af regeringens forebyggelsesplan, som regeringen tidligere har indgået med et bredt flertal i Folketinget, og den skal være med til at sikre, at alkohol blive mindre synligt for børn og unge og ikke placeres på en måde, hvor drikkevarerne ses i sammenhæng med andre varer, der særligt appellerer til børn og unge.

Aftalen tager hensyn til butikkernes størrelse og fysiske rammer. Især i de mindre butikker, hvor det kan være svært at placere drikkevarer med alkohol ude af syne for børn og unge.

Her må præsentationen ikke være påtrængende eller have særligt salgsfremmende skilte.

“Danske børn og unge begynder at drikke i en tidlig alder og har europarekord i druk. Derfor er der behov for flere forskellige initiativer, der kan udsætte alkoholdebuten og nedbringe forbruget af alkohol blandt de unge. Det her er et af dem, og med aftalen er det lykkedes at finde en løsning, der fungerer for både små købmænd og store supermarkeder, hvor vi begrænser placeringen af alkohol i butikkerne, uden at det kræver omfattende ombygninger,” siger Sophie Løhde videre.

Læs også

De nye retningslinjer træder i kraft den 1. oktober 2025 med en indfasningsperiode på seks måneder.

Tilsynet varetages af Alkoholreklamenævnet, der i forvejen har ansvar for at håndhæve reglerne for markedsføring af alkohol og med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som observatør.

Som en del af aftalen iværksætter detailhandlen desuden en undersøgelse, der skal afdække unges køb af alkohol med inddragelse af udvalgte butikker. Undersøgelsen sættes i gang i efteråret 2025 og vil løbe i 12 måneder.

Aftalen er indgået med De Samvirkende Købmænd, Nærbutikkernes Landsforening, Bryggeriforeningen, Vin og Spiritus Organisationen, Dansk Erhverv og Dansk Industri.

Ads by MGDK