Stor utilfredshed mod DR: Eksperter raser

Af: Kasper Rud

|

19/10/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Eksperter mener, at DR nu er gået for langt

Lige nu læser andre også

Forbrugerrådet Tænk kritiserer DR’s nye loginkrav: "Unødvendig ekstraregning"

DR’s beslutning om at indføre obligatorisk login for at streame indhold på DRTV møder nu kritik fra Forbrugerrådet Tænk, som ser det som en problematisk udvikling.

De mener, at kravet om at oprette en brugerprofil reelt er en ekstra betaling, da brugerne betaler med personlige oplysninger.

Login-kravet er blevet rullet ud gradvist, og formålet er ifølge DR at gøre streamingplatformen "bedre og mere relevant for den enkelte."

Det skriver Ekstra Bladet.

Ida Daarbak Reislev, der er jurist ved Forbrugerrådet Tænk, påpeger, at denne praksis er bekymrende. Især når det kommer fra en public service-institution som DR, der finansieres over skatten. "Forbrugerne har allerede betalt, så det er unødvendigt, at de indfører det krav," siger hun. Reislev understreger, at selvom DR ikke viser reklamer eller deler data med tredjepart, ændrer det ikke ved, at loginkravet kan ses som en ekstra betaling.

En anden bekymring handler om, hvordan personaliseringen af DRTV's indhold kan påvirke brugernes adgang til et bredt udvalg af nyheder og programmer. "Hvis algoritmen er baseret på, hvad forbrugeren tidligere har klikket sig ind på, og man derfor kun får vist dyredokumentarer og reality-tv, så lever de ikke op til deres opgave om at vise, hvad der foregår ude i verden," siger Reislev.

DR anerkender kritikken, men afviser, at loginkravet er en "ekstraregning." Lasse Bastkjær Jensen, der er direktør for Strategi & Brugere i DR, forklarer, at det primære formål med login er at tilbyde en mere skræddersyet oplevelse uden at gå på kompromis med public service-forpligtelsen. "Vi sørger for, at en hel del af det, der møder en dansker inde på DRTV, er fællesgods og vores fælles kulturarv. Det her det bliver balanceret," udtaler han.

Ifølge Lasse Bastkjær Jensen er DR’s krav om en mailadresse for at oprette en profil ikke ensbetydende med kommerciel udnyttelse af brugernes data. "Vi har ikke brug for de her personlige indsigter," siger han, og understreger, at brugerne kan vælge en ikke-personlig mailadresse ved oprettelsen.

Forbrugerrådet Tænk fastholder dog deres kritik og mener, at det burde være frivilligt at oprette en profil. "Når man har betalt over skatten, skal man ikke pålægges at afgive personlige oplysninger for at få adgang," siger Reislev, som også ser sagen som en principiel køberetlig problemstilling.

Anbefalet til dig