Når en bank udsender en advarsel, gælder det om at spidse ører.
Banker håndterer flere af dine mest følsomme oplysninger, hvorfor du gør klogt i at tage enhver besked fra banken alvorligt.
Med det sagt, bør man altid udvise en vis skepsis, hvis man pludselig modtager en uventet besked fra sin bank.
Svindlere er nemlig helt vilde med at sende beskeder afsted i bankers navne, da de indimellem har held med at snyde uskyldige borgere til at udlevere betalingskort, kontooplysninger mm.
Det er ikke længe siden, at Sydbanks navn blev udnyttet til svindel.
For en uges tid siden udsendte banken nemlig en advarsel via 'Mit digitale selvforsvar', hvor de advarede kunderne om falske SMS'er.
I beskederne bliver Sydbank fejlagtigt skrevet som 'SydBank', og indholdet hævder, at kundens anmodning om et kviklån er blevet godkendt.
Det skal dog ikke handle om Sydbank i denne omgang, men derimod den britiske bank, Starling Bank.
Nyt svindelnummer opdaget
I takt med, at samfundet bliver mere og mere teknologisk avanceret, gør svindelnumrene også.
Derfor kan man ikke længere stole på, hvis man bliver ringet op af en person, der lyder akkurat som et familiemedlem eller en bekendt.
I en pressemeddelelse oplyser Starling Bank nemlig, at de har opdaget et nyt svindelnummer, som bruger kunstig intelligens til at klone stemmer.
Sådan skriver CNN.
Banken skriver, at svindlere nu kan bruge kunstig intelligens til at kopiere en persons stemme med kun tre sekunders lydoptagelse, som de kan hente fra en video delt på sociale medier for eksempel.
Derefter kan de identificere personens venner og familie og bruge den AI-genererede stemme til at udføre telefonopkald, hvor de forsøger at få penge fra dem.
Svindelnummeret har ifølge banken potentiale til at snyde millioner af mennesker.
Selvom vi endnu ikke har hørt om det i Danmark, skal du tage dig i agt - for det er nok kun et spørgsmål om tid, før metoden spreder sig.