Svindel på de sociale medier: Sådan forbliver du sikker

20/4/22 08:45

Thea M. Andersen

Foto: Shutterstock
Svindlere forsøger at drage nytte af de sociale medier, der gør det let at indhente information.

"Meme-spørgsmål" er ofte at se på de sociale medier. Det er spørgsmål som, hvad din hund hedder, hvad dine børn hedder, eller om bilmærket på din første bil, der for mange kan virke uskyldige.

Nogle opslag vil også prøve at lokke dig til at dele information.

Svindlere ved, at vi fristes af muligheden for at få noget gratis. Det skal her understreges, at intet på internettet er gratis. Svindlere kan gøre nytte af det svar, du giver, og på den måde indhente information om dig, siger sikkerhedsekspert Jelle Wieringa i den globale it-sikkerhedsgruppe KnowBe4.

Hun advarer om, at de personer, som forsøger at svindle, vil lede efter information på dig.

De vil blandt andet prøve at finde ud af dine adgangskoder, personlige oplysninger til at besvare sikkerhedsspørgsmål, eller indsamle oplysninger, der vil kunne bruges til social manipulation.

Størstedelen genbruger adgangskoder

1.000 personer blev i en undersøgelse - foretaget for KnowBe4 - spurgt, hvad de gør for at holde adgangskoderne til onlinekonti, de bruger på arbejdet, sikre. Under halvdelen - 38 procent - af respondenterne svarede, at har lavet forskellige koder til forskellige sider.

Privat må det formodes at være en betydeligt flere.

Mange bruger de samme, meget svage adgangskoder til forskellige onlinekonti. Det er adgangskoder, der for en svindler er nemt at gætte.

Det er Jelle Wieringas klare anbefaling at tilføje et ekstra lag beskyttelse til log på-processen, hvor man kan.

En to-trins verifikation vil være en måde, hvorpå man kan minimere risikoen for svindel. Det ekstra lag beskyttelse til log-på processen er her en engangskode, du modtager via sms, mail eller app.