I december afslørede Lidl nyt samarbejde: Nu er de første produkter på hylderne

Af: Liva H.

|

03/07/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock.com / Lidl
Skal du prøve Lidls nye produkter?

Lige nu læser andre også

Tilbage i december offentliggjorde den store dagligvarekæde Lidl et nyt samarbejde med Food & Bio Cluster Denmark under initiativet Lidl Innovate.

Formålet med samarbejdet er at støtte danske iværksættere, potentielt også internationale små virksomheder, ved at give dem hyldeplads i Lidl.

Nu kan Lidl stolt meddele, at det første produkt fra denne satsning er landet på hylderne.

Det skriver via ritzau

Da Lidl lancerede deres nye samarbejde, stod startup-virksomheder i kø for at blive taget i betragtning. Ud af 39 præsentationer blev 9 virksomheder udvalgt til at pitche deres produkt for Lidls indkøbere på deres hovedkontor, og derefter gik 5 videre fra "pitchrunden."

Én af dem var virksomheden BRØL, et bryggeri, der laver øl på overskudsbrød.

De bruger altså brød, der normalt bare ville blive smidt ud, og er lidt ligesom "Too Good To Go."

BRØL-øl er nu den første startup, der har fået to økologiske øl på hylden i Lidls 160 danske butikker.

Anders Hermann Jensen fra BRØL fortæller, at Lidl Innovate-forløbet har været en positiv oplevelse og over alt forventning:

"Lidl Innovate har været en virkelig fed indgangsvinkel til en virksomhed som Lidl. Udover at få chancen for at pitche direkte til indkøberne, har vi også haft stor glæde af at møde de andre iværksættere i forløbet. Vi har haft mange tværfaglige samtaler og kan fortsætte med at sparre med hinanden fremover. Forløbet har været overraskende kort og effektivt, og der er ingen tvivl om, at samarbejdet med Lidl giver os en unik mulighed for at nå ud til rigtig mange danskere."

Anders Jensen fortæller også, at det at nå ud til mange forbrugere og formidle ideen om at redde en masse brød, der ellers ville gå til spilde, er en central del af BRØLs mission og kerne. Det er dog vigtigt, at både smag og prissætning henvender sig til alle forbrugere, og det er derfor, Lidl kunne se ideen i at samarbejde med BRØL.

"BRØL har formået at nytænke ølproduktion og samtidig reducere madspild. Udover at have en mission, der matcher vores værdier, er det afgørende, at smag og kvalitet er i top – og det leverer de med deres øl. BRØL er nu de første fra Lidl Innovate til at komme på hylderne, og vi glæder os til at se, hvad vores kunder synes om produkterne," udtaler Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl.

En lille international drøm

De senere år har de danske Lidl-butikker hævet eksporten med over 400 millioner. Det betyder, at der i dag er over 60 danske virksomheder, der eksporterer til andre Lidl-lande. Det betyder, at virksomheder, der har været igennem Innovate-programmet, potentielt har mulighed for at nå ud til andre eksportlande.

For BRØL er det også en drøm, der på sigt håbes at kunne udleves. Dog er virksomheden på nuværende tidspunkt kun bestående af et lille, men solidt team på fire fastansatte, men har kapacitet til at kunne producere 1 million liter øl om året, så at kunne "nå ud over stepperne" er ikke noget, der skræmmer iværksætterne.

BRØL ser samarbejdet med Lidl som en vigtig del i at turde drømme stort og på sigt kunne arbejde hen imod international distribution. For nu fokuserer de dog på at komme godt fra start her i Danmark og at brede BRØLs mission.

Om de to nye øl fra BRØL

Du vil altså kunne købe to nye øl fra BRØL i Lidls butikker. Den ene er:

  • Upcycled American Wheat Ale øko 5,0%

  • Upcycled Session IPA øko 4,8%

Begge øl kan købes i alle Lidls butikker for 19,95 kroner pr. 22 cl dåse.

Anbefalet til dig