Toyota indtager for syvende år i træk tronen som det mest værdifulde varemærke i bilverdenen. Det viser en helt ny undersøgelse, Best Global Brands 2018, af de mest værdifulde brands i verden foretaget af det anerkendte internationale konsulentbureau Interbrand.
Toyota indtager førstepladsen som det absolut mest værdifulde bilmærke i verden med en varemærkeværdi på hele 350 mia. kr. Det er en stigning på seks procent sammenlignet med resultatet i fjor. Bilmærket med den næsthøjeste varemærkeværdi ligger ifølge undersøgelsen 32 mia. kr. efter Toyota.
Toyotas førsteplads blandt bilmærker sikrer den japanske mobilitets koncern en samlet syvendeplads blandt alle verdens virksomheder. Her placerer techgiganten Apple sig igen i år som den mest værdifulde virksomhed med en markedsværdi på 1.405 mia. kr.
Andre brands som fx Google, Amazon, Microsoft og Coca Cola ligger også blandt de højest vurderede på listen, mens Lego er det højest placerede danske varemærke som nummer 74 med en varemærkeværdi på 43 mia. kr.
Meget mere end en motor
Interbrand peger i undersøgelsen på flere årsager til Toyotas placering som verdens mest værdifulde bilmærke. Toyota er efter en lang række tiltag gået fra at være en bilproducent med biler af høj kvalitet og høj kundetilfredshed til også at være et mobilitets-varemærke med et enormt fokus på bæredygtighed og innovation.
Toyota har sat nye standarder for, hvilket bæredygtigt ansvar internationale virksomheder tager ved bl.a. miljøudfordringen, Toyota Environmental Challenge 2050, lyder det i undersøgelsen.
Det japanske bilmærke har over en lang periode været førende inden for miljøtiltag, men med Environmental Challenge 2050, der blev lanceret i 2015, søger Toyota bl.a. at sænke udledningerne af CO2 fra nye biler på verdensplan med 90 procent frem til 2050. Derudover sigter Toyota mod nul CO2-udslip fra virksomhedens fabrikker ved at optimere produktionsteknologier og skifte til alternative energikilder. Dette er blot to ud af i alt seks ambitiøse særskilte udfordringer, som Toyota arbejder med i Enviromental Challenge 2050.
Over halvdelen vælger hybrid
Toyota har yderligere markeret sig særligt stærkt inden for salget af hybridbiler, der på verdensplan nu har rundet 12 millioner. Det har reduceret udledningen af CO2 med 93 mio. tons – svarende til den samlede udledning fra hele Danmarks befolkning i over to år.
I Danmark har hybridbilerne også fået deres gennembrud, og hybridbilerne, der kører på ren el i gennemsnitligt halvdelen af tiden, og som automatisk selv lader op under kørslen, udgør i dag over halvdelen af Toyotas salg i Danmark.
I 1997 introducerede Toyota verdens første serieproducerede hybridbil, Prius, der i løbet af de seneste 21 år er blevet synonym med den miljørigtige hybridteknologi. Efterfølgende er adskillige andre modeller blevet tilføjet hybridfolden med Yaris Hybrid og Auris Hybrid som Danmarks mest populære hybridmodeller.
Toyota tilbyder i dag otte forskellige hybridmodeller i Danmark – og 34 forskellige på verdensplan – samt den helt forureningsfrie brintbil Mirai. Endnu flere hybridbiler er på vej, ligesom virksomheden også udvikler biler med selvkørende teknologier, kunstig intelligens, robotter og et væld af nye bæredygtige mobilitetsløsninger drevet af helt forureningsfrie teknologier som el og brint.
Alt dette har medvirket til at styrke Toyotas position som verdens mest værdifulde bilmærke i Interbrands nye undersøgelse.