Flere store banker som Nordea, Danske Bank og Nykredit har stået over for en skandale i henhold til ulovlig gældsinddrivelse, og skandalerne har udløst kontroverser omkring kompensation til de berørte kunder.
Mens Danske Bank har gjort en målrettet indsats for at kompensere kunder så langt tilbage som muligt, er Nordea blevet kritiseret for at have en mere tilbageholdende holdning.
Det skriver Ekstra Bladet.
Nordea har for nylig afvist at kompensere alle de berørte kunder, og denne beslutning har udløst debat og kritik.
Nordeas privatkunde- og landechef, Mads Skovlund, udtalte til Børsen, at de 'ikke vil love’ kompensation til alle kunder, da det afhænger af de tilgængelige data fra sager før 2010.
Banken har anvendt argumentet om forældelse som grund til at undgå kompensation i sager fra før 2010.
De hævder, at de ikke længere har adgang til de relevante data og betragter sagerne som forældede.
Mads Skovlund udtalte også, at de er villige til at undersøge de få tilgængelige data, men han vil ikke forpligte sig til at kompensere kunderne, før de har analyseret disse oplysninger nærmere.
Denne besked fra Nordea har dog mødt skepsis fra eksperter, herunder Lars Krull fra Aalborg Universitet.
Han påpegede, at Nordea ikke synes at have samme vilje til at rette op på fejlene som andre banker, herunder Danske Bank.
Skandalen om de ulovlige gældsinddrivelser anslås at have påvirket flere tusinde kunder, og Finanstilsynet udstedte otte påbud til Nordea i september efter kritik af bankens håndtering af sagen.
Tilsynet betragtede det som ‘særdeles kritisabelt’, at Nordea stadig ikke havde fuldt overblik over problemet efter flere års oprydning.
Nordea blev også kritiseret for at finde nye fejl i processen uden at informere deres kunder klart.