Udbetaling Danmark, der håndterer en række ydelser som folkepension, boligstøtte og tidlig pension, modtog i 2023 over 7.000 klager over deres afgørelser.
Selvom Udbetaling Danmark normalt er grundige i deres sagsbehandling, har der været flere tilfælde, hvor deres beslutninger blev kritiseret af Ankestyrelsen, der modtager klagerne.
Det skriver Faglige Seniorer.
Hver tiende sag omgjort eller sendt tilbage
Ankestyrelsen omgjorde eller sendte cirka hver tiende sag tilbage til Udbetaling Danmark for yderligere vurdering.
I nogle af de sager, hvor Udbetaling Danmark fik medhold, blev der dog stadig udtalt kritik af deres sagsbehandling.
En stor andel af klagerne omhandlede tidlig pension, hvor Udbetaling Danmark i flere tilfælde ikke havde behandlet sagerne korrekt, og Ankestyrelsen påpegede fejl i beslutningerne.
"Det er utroligt, at det er så svært for Udbetaling Danmark at behandle sagerne om tidlig pension korrekt," siger Lea Munk Staugaard, der er socialrådgiver hos Faglige Seniorer.
Problemet opstår blandt andet på grund af manglende dokumentation for arbejdstid i perioder uden ATP-bidrag, hvilket gør sagsbehandlingen kompleks.
Der er også kommet ændrede retningslinjer for, hvordan arbejdstid skal afrundes, hvilket har ført til fejl.
Har du problemer med at læse de små bogstaver?
Produkt
Navn
Pris
Forhandler
![](https://owp.klarna.com/product/640x640/3000398033/Arozzi-Visione-VX-200.jpg)
![](https://owp.klarna.com/images/logos/webdanes-banner-150x50.gif)
![](https://owp.klarna.com/product/640x640/3140504545/24.se-Glasses-with-Anti-Blue-Light.jpg)
![](https://owp.klarna.com/images/logos/elgigantenpricerunnerlogo_rune_600x200.jpg)
Enlig eller ej
Udbetaling Danmark modtog også mange klager vedrørende folkepension, især i sager hvor seniorer flytter sammen med en anden og derfor ikke længere opfylder betingelserne for enlige.
I disse sager er det nødvendigt at vurdere økonomiske, praktiske og personlige forhold, som kan være svære at bedømme.
Selvom mange af sagerne ender med, at Udbetaling Danmark fastholder sine afgørelser, er der stadig kritik af, at fristen på fire uger til at behandle klager ikke altid overholdes.
Lea Munk Staugaard kritiserer, at mange pensionister oplever lange ventetider og vanskeligheder med at forstå afgørelserne.
Det er også blevet påpeget, at der er fejl i vejledninger om boligstøtte, hvilket har ført til ekstra klager på dette område.
Koncerndirektør Kristine Stenhuus fra Udbetaling Danmark understreger, at de behandler millioner af afgørelser årligt og er tilfredse med, at kun et lille antal sager kræver ændringer.
Men selv én fejlagtig afgørelse er én for meget, siger hun.