Uventet træk fra Jonas Vingegaard stjæler overskrifter: Eksperterne er enige

Nyheder
Foto: Foveon producciones / Wikimedia Commons
Nu sætter eksperter ord på Vingegaards beslutning.

Lige nu læser andre også

Jonas Vingegaard har fået en flyvende start på 2025.

For nylig sikrede han sig en samlet sejr i Volta ao Algarve, hvor han på sidste etape, som var en enkeltstart, overhalede João Almeida.

Dog var det ikke kun danskerens form, der skabte overskrifter efter triumfen.

Det skriver Ekstra Bladet.

Kortere pedalarme

Vingegaard nye, kortere pedalarme på 150 millimeter vakte nemlig stor opsigt, og siden eksperter diskuteret fordele og ulemper ved ændringen.

Johan Bruyneel, der er tidligere sportsdirektør, mener, at ændringen kan give aerodynamiske fordele.

"På enkeltstartscykler giver det på en måde mening, fordi det tillader dig at være mere aerodynamisk, fordi dine knæ og lår ikke kommer så højt op, så du bedre kan bukke dig frem. Taber du så power? Jeg vil umiddelbart sige ja, men åbenbart er det ikke tilfældet," siger han i podcasten The Move.

Pogačar har også leget med længden

Michael Rasmussen erklærer sig enig og peger på, at aerodynamik er hovedårsagen til skiftet.

Tendensen med kortere pedalarme er ikke ny, men alligevel har det overrasket cykelverden, at den ydmyge Glyngøre-dreng pludselig foretog så markant en ændring.

Tidligere har Tadej Pogačar også forkortet sine pedalarme, men kun til 165 millimeter.

Frem til 2025 kørte Vingegaard angiveligt med 172,5 millimeter pedalarme, hvilket også er Pogačars go to-længde.

Skiftet til 150 millimeter placerer danskeren i en kategori for sig, og nu bliver det spændende at se, om andre topryttere følger trop.

Hos Visma Lease a Bike har man ikke lagt skjul på, hvor inspirationen kommer fra.

"Vi så Pogacar og andre ryttere fra UAE Team Emirates - XRG køre med kortere pedalarme. Vi undersøgte det også, men de var de første til at turde implementere det, og det virker åbenbart," sagde Visma-direktør Richard Plugge i februar.

Anbefalet til dig