En juridisk kamp starter onsdag ved Sø- og Handelsretten i København. Den danske jobportal Jobindex står overfor techgiganten Google i en retssag, der handler om ophavsret og markedsføringslovgivning.
Bag sagsanlægget står brancheorganisationen Danske Medier, der på vegne af Jobindex kræver fem millioner kroner i kompensation fra Google. De anklager Google for, at de uden tilladelse har gjort Jobindex' jobannoncer tilgængelige på deres egen tjeneste, Google for Jobs.
Det skriver Ekstra Bladet.
Direktør og stifter af Jobindex, Kaare Danielsen, ser sagen som en vigtig principiel kamp.
Han forklarer: "Vi forventer, at der kommer en afklaring af, hvor grænserne går for, hvad man kan kopiere, og hvad man ikke kan kopiere."
Dette spørgsmål er ikke kun centralt for Jobindex. Ifølge Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør i Danske Medier, er sagen af stor betydning for hele den danske mediebranche.
"Hvis Google kan slippe afsted med at have kopier af jobannoncer på Google for Jobs uden tilladelse, er der også en risiko for, at de ville kunne bruge samme metode med mediernes redaktionelle indhold," advarer hun.
Google ser dog anderledes på sagen. I en skriftlig udtalelse understreger de, at Google for Jobs er designet til at lette jobsøgningen og øge trafikken til jobportalerne.
"Enhver jobudbyder - stor som lille - kan gøre brug af funktionen, men ingen bliver medtaget, medmindre de vil. Vi respekterer naturligvis, hvis man ikke vil gøre brug af denne søgefunktion," lyder det fra Google.
Jobindex, som har valgt at stå udenfor dette samarbejde, hævder at have oplevet et fald i deres organiske trafik fra Google på cirka 20 procent siden lanceringen af denne funktion.
Dette har ifølge Kaare Danielsen medført milliontab for Jobindex. Dog understreger han, at det ikke kun handler om pengene, men derimod også om, hvorvidt man må kopiere fra andre uden at have fået tilladelse.