Simpelrutine kan spare dig masser af penge
Sommeren er på vej, og mange danskere begynder i disse uger at tænke mere over økonomien derhjemme.
Ferier, højere priser og stigende regninger får flere til at lede efter små tricks, der kan give lidt ekstra luft i budgettet.
Men midt i jagten på besparelser overser mange en helt simpel rutine i hjemmet, som faktisk kan mærkes direkte på varmeregningen.
Foråret er for alvor kommet til Danmark, men i mange hjem kører varmen stadig på fuld kraft uden grund.
Det kan ende med at koste dyrt på varmeregningen.
Nu opfordrer energiselskabet NRGi danskerne til at huske en simpel sommerrutine, som kan mærkes direkte på økonomien.
Ved at sommerlukke varmeanlægget kan boligejere nemlig spare op til fem procent på varmeregningen. Og ifølge eksperter tager det kun få minutter.
Mange tror fejlagtigt, at det er nok bare at skrue ned for radiatorerne. Men det er langt fra hele løsningen.
“Mange boligejere ved ikke, at de faktisk kan skære en god bid af varmeregningen på bare fem minutter,” fortæller energikonsulent Bo Halm Andersen fra NRGi i en pressemeddelelse.
Mange overser vigtig detalje
Når boligens varmeanlæg bliver sat på sommerdrift, stopper varmen til radiatorer og gulvvarme, mens der stadig er varmt vand til bad og køkken.
Men mange glemmer at slukke cirkulationspumpen, som fortsætter med at bruge strøm, selv om varmen er slukket.
Ifølge NRGi kan det både give højere energiforbrug og ekstra slid på pumpen.
En ny cirkulationspumpe kan koste mellem 5.000 og 10.000 kroner, og den udgift kan i mange tilfælde undgås ved at slukke pumpen i sommermånederne.
“At lade pumpen køre, selvom varmen er slukket, er lidt som at lade bilen stå i tomgang hele sommeren,” forklarer Bo Halm Andersen.
Nu er det tid til at reagere
Den 15. maj bliver kaldt Danmarks nationale sommerlukdag, men eksperter understreger, at det vigtigste er at holde øje med temperaturen udenfor.
Når dagtemperaturerne stabilt ligger over 13 til 15 grader, og nattefrosten er væk, er det typisk tid til at sommerlukke.
Samtidig anbefales det, at man bevæger radiatorernes termostater et par gange hen over sommeren.
Det kan forhindre, at ventilerne sætter sig fast, når varmen skal tændes igen til efteråret.