Dette skal du gøre inden fristen
Tiden er ved at løbe ud for danskere med gamle pengesedler liggende hjemme i skuffer, lommer eller gemt væk i kontanter til særlige lejligheder.
Den 31. maj 2026 bliver 1.000-kronesedler og ældre seddelserier nemlig helt værdiløse.
Derefter kan de hverken bruges i butikker eller indløses hos Nationalbanken.
Ifølge Nationalbanken mangler danskerne stadig at indlevere sedler for hele flere milliarder kroner, før fristen udløber.
Kun få uger tilbage
Nationalbanken er nu gået ind i den afsluttende fase af udfasningen og forsøger at få flere borgere til at reagere, inden det er for sent.
“Nu er det sidste chance,” siger Niels Kaas, hovedkasserer i Nationalbanken, i en pressemeddelelse.
Sedlerne blev allerede ugyldige som betalingsmiddel i butikker den 31. maj sidste år, men borgere har siden haft mulighed for at indlevere dem på særlige indleveringssteder.
Siden november 2023 er der afleveret ugyldige sedler for over 21 milliarder kroner. Alligevel mangler der stadig enorme beløb.
Nationalbanken opfordrer samtidig folk til ikke at vente til sidste øjeblik med at møde op.
“Vi opfordrer alle, der har ugyldige sedler liggende og ønsker at indløse dem, til at afsætte god tid til indleveringen og ikke udskyde besøget til sidste øjeblik,” siger Niels Kaas.
Tre steder tager imod sedlerne
De gamle sedler kan kun afleveres fysisk i tre FOREX-butikker i Aarhus, Odense og København.
Her skal borgere møde personligt op med billed-id og udfylde dokumentation for at få pengene indløst.
Reglerne gælder både danske og udenlandske borgere samt virksomheder.
Efter 31. maj 2026 er det kun pengesedler fra den nuværende 2009-serie med motiver af broer og oldtidsfund, der fortsat vil have værdi i Danmark og Grønland.
For mange danskere kan de kommende uger derfor blive sidste mulighed for at redde kontanter, der ellers ender som værdiløst papir.