Der var engang store forventninger til Lars Løkke Rasmussen
Han var manden, der skulle samle blå og rød blok i et bredt samarbejde.
Nu sidder flere tidligere Moderaterne-vælgere tilbage med følelsen af at være blevet taget ved næsen, fortæller B.T.
Det sidste kryds
Frustrationen vokser blandt vælgere, der satte krydset ved Moderaterne ved folketingsvalget. Flere siger nu direkte, at det aldrig kommer til at ske igen.
En af dem er københavnske Lars Pedersen, der ikke lægger skjul på skuffelsen over den kurs, Lars Løkke Rasmussen har valgt efter valget.
“Det kommer ikke til at ske igen, at jeg sætter kryds ved Moderaterne,” siger han.
Skuffelsen handler især om, at Moderaternes formand nu forhandler regering med Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre på Marienborg, mens Enhedslisten kan ende som parlamentarisk grundlag.
Det rammer hårdt hos vælgere, der troede, partiet ville holde fast i idéen om en regering hen over midten uden afhængighed af yderfløjene.
Føler sig ført bag lyset
Lars Pedersen mener, at Lars Løkke Rasmussen er ved at vende ryggen til de løfter, der blev solgt til vælgerne under valgkampen.
Ifølge den tidligere Moderaterne-vælger burde fokus stadig være på en bred midterregering frem for samarbejde med rød blok.
Utilfredsheden deles af erhvervsmanden Jesper Pertho Christiansen fra Birkerød, som også offentligt har meldt ud, at Moderaterne ikke får hans stemme igen.
Baggrunden er blandt andet, at Lars Løkke Rasmussen ikke vil støtte en VLAK-regering uden ministerposter til Moderaterne.
For flere vælgere ser det nu ud som om ønsket om regeringsmagt og ministerbiler vægter højere end de principper, partiet gik til valg på.
Samtidig har Venstres formand Troels Lund Poulsen afvist en regering med røde partier, og dermed er mulighederne for en klassisk midterregering blevet endnu mere komplicerede.
Moderaternes gruppeformand Mohammad Rona er ikke vendt tilbage til B.T. med en kommentar.