Nyheder24.dk
Forside Politik Ekspert afslører: Disse to sidder med nøglen til regeringen

Ekspert afslører: Disse to sidder med nøglen til regeringen

Partilederdebat inden valget med Mette Frederiksen, Lars Løkke og Pia Olsen Dyhr
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det hele står og falder mellem disse to

Det politiske spil strammer til, og nu begynder det for alvor at mærkes. For midt i de langvarige regeringsforhandlinger står to nøglepersoner i en situation, hvor ingen af dem længere kan få alt, hvad de vil have.

Lars Løkke Rasmussen jagter regeringsmagten, men vejen dertil går ikke uden om SF. Samtidig står Pia Olsen Dyhr med et valg, der kan definere hendes partis fremtid i årevis.

Begge bliver presset ind i et hjørne, hvor kompromiser ikke længere er et valg, men en nødvendighed. Det fortæller POV International.

En regering uden SF virker usandsynlig

For Moderaterne er målet klart: ind i regeringen.

Men uden SF ved bordet bliver det svært at samle et flertal, der kan holde. Truslen om at søge mod blå blok har mistet sin styrke, og det efterlader Løkke med færre kort på hånden.

Samtidig er de økonomiske ambitioner ikke længere så lette at indfri. Tidligere reformer har ikke leveret de store resultater, og potentialet for nye, markante ændringer er begrænset.

Derfor bliver samarbejdet afgørende.

SF står over for et skæbnevalg

På den anden side af bordet står SF med sin egen udfordring. Partiet har genopbygget sig selv efter tidligere nederlag, men spørgsmålet er nu, om det tør tage skridtet ind i regeringskontorerne igen.

Valget er ikke uden risiko. Regeringsansvar betyder kompromiser, og det kan koste på vælgeropbakningen, men alternativet kan være endnu værre: at blive stående uden for indflydelse, mens andre former politikken.

Trods politiske forskelle er realiteten klar. De to partiledere er afhængige af hinanden, hvis en ny regering skal blive en realitet.

Ads by MGDK