Nu afslører Løkke nyt ønske til kommende regering
Mens regeringsforhandlingerne fortsætter bag lukkede døre, sender Lars Løkke Rasmussen nu et klart signal om, hvordan en ny regering ikke skal se ud.
Moderaternes formand mener nemlig, at der bør være færre ministerposter end i den nuværende regering. Ifølge Løkke gør alt for mange ministre beslutningerne på Christiansborg unødigt tunge og langsomme, fortæller TV2.
Dermed lægger han op til et opgør med den store ministerkabale, som har præget dansk politik de seneste år.
Vil gøre regeringen mindre
Den nuværende SVM-regering består af 25 ministre, men det tal behøver ikke blive gentaget, hvis Moderaterne får indflydelse på den næste regering.
Lars Løkke Rasmussen understreger, at partiet endnu ikke er nået til selve fordelingen af ministerposter, men han gør det klart, at ønsket er en mindre regering med færre ministerier.
“Vores indspil vil være, at vi prøver at lave en regering med lidt færre ministerposter.”
Samtidig forsøger Moderaterne sammen med Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre at finde fælles fodslag om et nyt regeringsgrundlag.
Løkke holder kortene tæt
Selv om spekulationerne allerede går på, hvilke ministerier der kan blive fordelt mellem partierne, vil Lars Løkke Rasmussen ikke afsløre noget om sin egen fremtid.
Spørgsmålet om, hvorvidt han fortsætter som udenrigsminister eller måske bliver finansminister, bliver foreløbig fejet af bordet.
Ifølge Løkke handler forhandlingerne lige nu først og fremmest om politikken og ikke om ministerbiler.
Han beskriver samtidig de seneste møder som både lange og konstruktive, selv om forskellene mellem partierne fortsat er tydelige.
Mens Mette Frederiksen fortsætter møderne med andre partier på Marienborg, håber Lars Løkke Rasmussen også, at Venstre og Konservative bliver inddraget undervejs.