Pausen fra forhandlingerne har givet plads til refleksion
Der blev ikke kun læst bøger og nydt ekstra fritid hos statsminister Mette Frederiksen i den seneste uge.
Midt i refleksioner over kunst, krig og demokrati sendte statsministeren i dag på sin Facebook også en klar advarsel om den udvikling, der lige nu bekymrer hende mest.
Tid brugt på fordybelse
Efter at Troels Lund Poulsen har overtaget rollen som kongelig undersøger, fortæller Mette Frederiksen, at tiden blandt andet er blevet brugt på bøger om Ruslands hybridkrig, demokrati og kvindehad.
Særligt én tendens får alarmklokkerne til at ringe.
Statsministeren peger nemlig på voksende politisk radikalisering og stigende mistillid til myndigheder som noget af det mest bekymrende i disse år.
Samtidig mener hun, at Rusland aktivt forsøger at påvirke udviklingen gennem hybridkrig og splittelse.
Også udviklingen på sociale medier vækker bekymring.
Advarer mod voksende kvindehad
Mette Frederiksen fremhæver blandt andet den franske sag om Gisèle Pelicot og beskriver fortællingerne om kvindehad som både tankevækkende og rædselsfulde.
Ifølge statsministeren er problemet ikke længere noget, der kun foregår uden for Danmarks grænser.
“Kvindehad, det vokser i de her år.”
Hun peger samtidig på sociale medier som en medvirkende faktor bag udviklingen og understreger, at alle har et ansvar for at sige fra.
Selvom tonen er alvorlig, forsøger statsministeren også at sende et håbefuldt signal. Danmark har ifølge hende stadig gode muligheder for at klare sig gennem de udfordringer, der vokser frem både internationalt og herhjemme.
Men det kræver, at danskerne forstår, hvad der er på spil, og holder fast i demokratiske værdier i en tid præget af uro, misinformation og stigende splittelse.