Coop i helt særligt samarbejde: Vil hjælpe danskerne

17/2/22 10:45

Sarah Steenfeldt

Foto: Shutterstock
Det skal være lettere at træffe de sunde valg, når man står i supermarkedet og køber ind til aftensmaden. Målet med et nyt pilotprojekt i Region Hovedstaden er at udvikle teknologiske løsninger, der bidrager til at forebygge svær overvægt - særligt hos personer, som almindelige sundhedskampagner preller af på.

Hver 6. dansker lever med svær overvægt. Det svarer til 800.000 danskere, som dermed er i betydelig risiko for at udvikle en lang række livsstils- og kroniske sygdomme som fx type-2 diabetes, hjertekarsygdom og kræft. Svær overvægt har store konsekvenser for den enkelte og medfører store udgifter for samfundet.

Det oplyser Kompas Kommunikation i en pressemeddelelse.

Derfor sætter regeringen nu spot på både forebyggelse, opsporing og behandling af svær overvægt gennem pilotprojekter inden for seks områder i Region Hovedstaden. Regeringen har afsat 1 milliard kroner til pilotprojekter i regionale fyrtårne – heriblandt Region Hovedstaden under navnet Erhvervsfyrtårn Life Science – Sund vægt.

Der mangler tilgængelige sundhedsløsninger, der hjælper og inspirerer overvægtige til at indtage sundere kost og være mere fysisk aktiv. Derfor er der et stort potentiale i et samarbejde mellem offentlige aktører og private virksomheder inden for blandt andet life science og velfærdsteknologi for at udvikle løsninger. 

Sunde varer i indkøbskurven

Et af pilotprojekterne fokuserer på at inspirere personer i risikogruppen for svær overvægt til at lægge sundere madvarer i indkøbskurven, når de står i supermarkedet. Det kan for eksempel ske gennem nytænkende digitale løsninger inden for sundhedsteknologi.

En opgave som detailvirksomheden Coop og health-tech virksomheden Liva Healthcare er gået sammen om at løse:         

Morten Viktor, Direktør Digital & Online hos Coop siger: ”Vi vil gerne undersøge, hvordan vi i vores butikker kan hjælpe folk med at træffe sunde valg, og derfor er vi på trapperne med en ny digital løsning, der kan hjælpe vores kunder i retning af sundere alternativer”.

For at skabe den helt rette løsning har Coop indgået et samarbejde med Liva Healthcare, som har erfaring med digitale løsninger, hvor man gennem adfærdsdesign, adfærdspsykologi og nudging taler til forbrugernes underbevidsthed.

”Det er vigtigt for os, at skabe en løsning man som forbruger selv vælger til, og ikke føler sig tvunget til at bruge. Og netop derfor er jeg også begejstret for samarbejdet med Liva Healthcare, der har mange års erfaring med digital adfærdsændring”, siger Morten Viktor, Direktør Digital & Online hos Coop.

App skal ændre adfærd og inspirere til sunde vaner

Danske Liva Healthcare har stor erfaring i at hjælpe danskere med at få sundere vaner gennem digital coaching, psykologi og programmer, der ændrer forbrugernes adfærd ud fra bl.a. kost, motion og søvn.

Liva Healthcare har udviklet en sundhedsapp ved navn ’Liva’, hvor hver bruger får adgang til sin egen personlige diætist. Sammen udarbejder brugeren og diætisten en realistisk livsstilsplan, som passer til den enkeltes situation og mål.

Hele forløbet foregår digitalt med en indledende live-videosamtale efterfulgt af ugentlig kommunikation via video- og tekstbeskeder. Her sender diætisten bl.a. inspirerende opskrifter, ernæringsråd, træningsøvelser og meget mere baseret på brugerens behov og løbende fremskridt.

Diætisten kan også følge med i brugerens registreringer på Liva-app’en, hvilket gør det nemmere at holde et overblik over forløbet og give vejledning, som er skræddersyet til den enkelte bruger.

Kristoffer From, Co-founder & CPO hos Liva Healthcare siger: ”Vi har skabt et stærkt fundament med Liva-app’en, som vi nu i samarbejde med Coop bygger videre på. Vi vil blandt andet gerne undersøge, hvad der sker, hvis brugerne gennem app’en får tilbudt rabat på sunde varer i Coops butikker. Vil det motivere dem til at leve sundere?”. 

Mennesker skal påvirkes

Mennesker skal generelt påvirkes til at handle sundt. For eksempel med rabat på sunde varer. Men i høj grad også gennem inspiration fra andre i samme situation. En af Liva-app’ens kerneværdier er, at brugerne kan søge fællesskaber og dele erfaringer med hinanden.

Gennem en gruppefunktion i app’en, kan brugerne dele erfaringer, tips og tricks såvel som op- og nedture, hvilket er med til at skabe en stærk fællesskabsfølelse blandt de deltagende.

”Derfor er formålet med den nye løsning blandt andet at skabe en ny feature, der i højere grad får hele familien i spil, så man er sammen om en sundere hverdag og på den måde støtter hinanden”, siger Kristoffer From, Co-founder & CPO hos Liva Healthcare.

Også Danmarks største arbejdsmarkedspensionsselskab, PensionDanmark, deltager i pilotprojektet for at bidrage til inspiration til et sundere liv blandt selskabets knap 800.000 medlemmer.

Her kan PensionDanmark, som udbyder af sundhedsordning med fokus på let tilgængelig og forebyggende indsats, byde ind med store mængder erfaring og data i udbredelsen af innovative sundhedsløsninger.