Derfor er det sundt: Det sker der i kroppen når du går

Foto: Shutterstock

Det er sundt - og dejligt - at gå en tur, men ved du hvad der sker i kroppen når du går?

Uanset årstiden, så er det skønt at gå en tur. På den måde kan man både nyde vejret, årstiderne og samtidig få motion. Men ved du hvad der sker i kroppen når du går tur?

Det får du forklaringen på her, det skriver Aktivtræning.dk.

Giver en slanke fordel

En af de åbenlyse fordele der er ved at dyrke motion - uanset typen - det er at vi får nemmere ved at holde vægten. Især gåture er i den forbindelse rigtig gode for kroppen. Når man går, så forbrænder kroppen primært fedt, da det foregår i et lavt tempo. Det betyder at man tærer på fedtet og ikke kroppens kulhydratdepoter - det giver en stor slankefordel. Da det tærer på fedt og ikke kulhydratdepoterne, undgår du nemlig at blive overvældet af sult og overspiser derfor ikke. Sulten bliver nemlig ikke lige så voldsom, når det er de sparsomme kulhydratdepoter der giver kroppen energi - derfor vil blodsukkeret også forblive stabilt.

Læs også

8 vigtige tegn på at du ikke drikker nok vand

Du skaber nye hjerneceller 

Hvis du tager dig en rask gåtur, så skabes der nye hjerneceller. Her bliver hjerneområderne nemlig bedre til at kommunikere hinanden. Hvis du går 10 kilometer om ugen, vil du derfor nemmere kunne holde dig skarp og holde hukommelsen i topform.

Beskytter dig mod depression

Når du går, så passer du faktisk på din psyke. Gåture kan nemlig beskytte dig mod depression. Under en gåtur ændrer hjernens kemi nemlig at ændre sig, så du dermed blivere gladere. Samtidig så er dagslys og friskluft også sundt for både krop og psyke. 

Passer på hjertet 

Hjertet har rigtig godt af regelmæssige gåture, for når du går bliver kredsløbet og musklerne nemlig stimuleret, så både blodtryk og kolesteroltallet falder, samt styrker hjertet så det bliver stærkere og bedre kan stå imod hjerte-karsygdomme.

Læs også

Trick begejstrer: Sådan vælger du den perfekte vandmelon

Godt for leddene

Når du går belaster du leddene mindre, end når du eksempelvis løbetræner. Du bliver nemlig ikke udsat for lige så mange belastende stød, der bliver sendt op gennem kroppen. Når du går har du nemlig altid en fod på jorden - og dermed rammer du ikke underlaget lige så hårdt, hvilket betyder du ikke belaster kroppen lige så meget.