Ernæringsekspert: Disse fødevarer er sundere hvis du tilbereder dem

24/6/22 08:10

Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Det er faktiskt ikke alle fødevarer, der skal spises rå, for at få alle vitaminer og mineraler.

Laura Brown, en lektor i ernæring, mad og sundhedsvidenskab, Teesside University, har kastet noget fascinerende lys over, hvorfor nogle fødevarer bør tilberedes før de spises.

Hun sagde, at raw food diæter er en ganske ny tendens. Den diæt tror på, at jo mindre forarbejdet mad er, jo bedre.

Men ikke al mad er mere nærende, når den spises rå forklarer Laura Brown.

Hun opstillede syv fødevarer, der bedst serveres tilberedt, og hvorfor:

Spinat
Spinat er rig på næringsstoffer, herunder jern, magnesium, calcium og zink. Disse næringsstoffer optages dog lettere, når spinaten er kogt.

"Det skyldes, at spinat er fyldt med oxalsyre (en forbindelse, der findes i mange planter), der blokerer optagelsen af ​​jern og calcium. Opvarmning af spinat frigiver det bundne calcium, hvilket gør det mere tilgængeligt for kroppen at absorbere. Forskning tyder også på, at dampet spinat opretholder sine niveauer af folat (B9), hvilket kan reducere risikoen for visse kræftformer," sagde eksperten.

Tomater

"Tilberedning ved hjælp af enhver metode, øger antioxidanten lycopen i tomater i høj grad," sagde Laura Brown.

"Lycopen er blevet forbundet med en lavere risiko for en række kroniske sygdomme, herunder hjertesygdomme og kræft. Denne øgede mængde lycopen kommer fra varmen, der hjælper med at nedbryde de tykke cellevægge, som indeholder flere vigtige næringsstoffer," tilføjede hun.

Gulerødder

Revet gulerod er en basisvare i coleslaw – og altid rå.

Kogte gulerødder indeholder dog mere beta-caroten end rå gulerødder, som er et stof kaldet et carotenoid, som kroppen omdanner til A-vitamin. A-vitamin understøtter knoglevækst, syn og immunsystemet.

Asparges

Tro det eller ej, men asparges kan faktiskt spises rå såvel som kogte.

Men du må hellere holde dig til sidstnævnte, for som Laura Brown forklarer, når grøntsager tilberedes, nedbrydes væggene og frigiver de næringsstoffer, som så lettere kan optages af kroppen.

Kogning af asparges nedbryder dens cellevægge, hvilket gør vitamin A, B9, C og E mere tilgængelige til at blive absorberet.

Grønne bønner

Grønne bønner er en nem grøntsag at tilføje til næsten enhver ret. Men måden du tilbereder dem på kan have stor indflydelse på de vitaminer du optager fra dem.

"Grønne bønner har højere niveauer af antioxidanter, når de er bagt, mikroovn eller endda stegt i modsætning til kogte eller trykkogte," fortalte eksperten.