Flotte fødder: Sådan gør du dine fødder sommerklar

20/6/22 08:33

Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Nu er det ved at være tid til at slippe fødderne ud i det fri!

De er blevet indkapslet i sokker og sko, hvilket efterlader mange af os med fødder, der er langt fra attraktive: tør hud, ømme tæer, uplejede tånegle; det er ikke et kønt syn.

Selvom en god omgang peeling og fugt vil gøre dine fødder godt, så kan de fødevarer, du spiser, også spille en stor rolle i tilstanden af ​​dine fusser. 

"Dine fødder, ligesom alle andre dele af din krop, indeholder knogler, muskler, ledbånd og blodkar, så det er vigtigt, at vi passer på dem," siger fodterapeut Dina Gohil, der arbejder med Footner Exfoliating Socks.

Det er vigtigt at sørge for, at du spiser en varieret kost og får den rigtige ernæring, da det du spiser vil påvirke hele din krop, inklusive dine fødder. Det skriver The Sun.

Broccoli og citrusfrugter for at lindre smerte

Begge disse indeholder C-vitamin, som Dina forklarer kan hjælpe med at reducere betændelse i kroppen.

Er du ikke fan af broccoli? Der er et væld af andre C-vitaminrige fødevarer, herunder jordbær, solbær, peberfrugt og kartofler.

Nødder og linser mod krampe

Nødder som mandler, valnødder og jordnødder samt avocadoer og bælgfrugter (inklusive kikærter og linser) er alle høje i visse B-vitaminer, som kan hjælpe for holder nerverne sunde.

"Mangel på visse B-vitaminer kan øge sandsynligheden for kramper, så at sikre et regelmæssigt og velafbalanceret indtag af fødevarer, der indeholder disse B-vitaminer, er nyttigt til at forhindre mangler og til at sænke risikoen for fodkramper," sagde eksperten.

Prøv at tilføje avocado til salater, snack nødder og endda skift halvdelen af ​​oksefarsen ud i en chili med linser.

Dina forklarer, at krampe i fødderne også kan være et tegn på, at du mangler magnesium, calcium eller kalium. Kaliumrige fødevarer omfatter bananer, avocadoer, linser og kartofler.

Æg hjælper på prikkende fødder

Tilbage til B-vitamin igen, som Dina forklarer måske er endnu mere udbredt for dem, der lider af diabetes.

"Vi ved, at diabetes er tæt forbundet med en større risiko for fodproblemer og komplikationer, så hvis du har tilstanden, bør B-vitamin være et vigtigt element i din kost."

Oven i dette har forskning afsløret, hvordan prikkende fødder faktisk kan være et tegn på vitamin B12-mangel.

Da vitamin B12 er vandopløseligt, betyder det, at en daglig dosis er påkrævet, da kroppen ikke kan opbevare det. Fødevarer rige på vitamin B12 omfatter fisk, fjerkræ, mejeriprodukter og æg.

Vand, vand, vand

Vi behøver ikke at minde dig om vigtigheden af ​​hydrering. Vand er ikke kun vigtigt for et generelt godt helbred, men det er også vigtigt for sunde fødder.

"I sidste ende betyder mere vand bedre blodgennemstrømning, hvilket er ekstremt vigtigt for vores fødder, da de er længst væk fra hjertet. Bedre cirkulation vil hjælpe med at reducere kramper og hævelse samt risikoen for tilstande som gigt, da det skyller toksiner ud af vores system," forklarer Dina.

Ydermere er det vigtigt at spise en masse protein, da der bidrager til stærke negle og blød hud.

Proteinkilder omfatter kød, fisk, æg, fjerkræ og mejeriprodukter samt plantebaserede kilder som bønner, linser, nødder, frø og sojaprodukter som tofu og sojabønner.