Mange reagerer for sent
Danskerne bliver stadig oftere ramt af alvorlige sygdomme, hvor hvert eneste minut tæller.
Problemet er bare, at mange overser faresignalerne eller venter for længe med at reagere.
Når det gælder stroke, kan den beslutning få enorme konsekvenser.
Tusindvis af danskere bliver hvert år ramt af stroke, men alt for mange reagerer for sent, når kroppen pludselig sender faresignaler.
Det kan få alvorlige konsekvenser resten af livet.
Eksperter advarer nu om, at hurtig hjælp kan være forskellen mellem liv og død eller mellem et normalt liv og varige handicap.
Hver femte dansker over 25 år bliver ramt af stroke på et tidspunkt i livet.
Alligevel viser tal, at omkring halvdelen ikke reagerer hurtigt nok ved de første symptomer.
Det skriver TV 2.
For 60-årige Randi Mikkelsen begyndte det hele en aften i 2021, hvor kroppen pludselig føltes forkert.
Fingrene snurrede, talen blev usammenhængende, og noget føltes ikke normalt.
Heldigvis reagerede hendes mand hurtigt og ringede 112.
“Havde han ikke gjort det, kunne jeg jo være endt endnu mere hjerneskadet – eller måske død.”
Det viste sig, at hun havde fået en blodprop i hjernen.
Mange tager fejl af symptomerne
Ifølge eksperter er problemet, at mange forsøger at slå symptomerne hen eller håber, at de forsvinder af sig selv.
Nogle går i seng. Andre venter til næste dag eller ringer til lægen i stedet for alarmcentralen.
Men ved stroke er tiden afgørende. Jo længere der går, desto større er risikoen for alvorlige og permanente skader.
Stroke er i dag den fjerde hyppigste dødsårsag i Danmark og den største årsag til handicap blandt voksne.
De mest almindelige symptomer er hængende ansigt, problemer med at tale og svaghed i arme eller ben.
Også pludselige synsforstyrrelser, voldsom hovedpine og balanceproblemer kan være faresignaler.
Livet blev forandret på få sekunder
55-årige Danny Petersen oplevede sidste år en voldsom brændende fornemmelse i kroppen, mens han var på arbejde.
Kort efter blev han kørt på hospitalet med en hjerneblødning.
I dag lever han med store mén og kæmper blandt andet med motorik og tale.
“Jeg føler mig heldig. For jeg er jo sammen med mine børn.”
Eksperter understreger nu, at danskerne skal blive langt bedre til at reagere hurtigt.