Dem der går bare en smule op i luftfart, kender helt sikkert til Concorden; det supersoniske fly, der i 27 år op til 2003 var verdens med længder hurtigste passagerfly.
Det kunne fragte op til 128 passagerer med en fart på op til 2178 km/t.
Nu vil et nyt kinesisk superfly kan snart gøre det muligt at flyve fra Amsterdam til New York på blot halvanden time - en halvering af Concordens rekordtid.
Det skriver det hollandske medie Telegraaf.
Flyproducenten Space Transportation lover en topfart på hele 5.000 km/t – fem til seks gange hurtigere end dagens kommercielle fly og over dobbelt så hurtigt som Concorde.
Normale passagerfly bruger til sammenligning omkring otte timer på samme rute.
Ifølge den kinesiske avis South China Morning Post har Space Transportation allerede afsluttet succesfulde testflyvninger med prototypen, kaldet Yunxing.
Ambitionerne er høje, og selskabet forventer, at det første fly kan være operationelt allerede i 2027. '
Men Kina er ikke alene om udviklingen af supersoniske fly. Det amerikanske selskab Venus Aerospace arbejder på et fly, der skal være 20% hurtigere, mens en anden amerikansk virksomhed, Boom, også eksperimenterer med en prototype, kaldet Overture.
Boom forventer at kunne tilbyde kommercielle flyvninger senest i 2029 og har allerede modtaget en ordre på 20 fly fra American Airlines, hvilket indikerer en stor interesse for supersonisk flyvning.
Et af de største tekniske problemer er støjen, når et supersonisk fly bryder lydmuren. Concorde kunne generere en lydstyrke på 110 decibel, hvilket fik ruderne til at ryste under den kendte "soniske bom".
Derfor blev Concordes hurtige flyvninger hovedsageligt begrænset til over havet. Blandt andre NASA arbejder dog på at reducere denne støj.
Udover støj er brændstofforbruget en udfordring. Supersoniske fly som Yunxing bruger op til tre gange så meget brændstof som almindelige passagerfly, hvilket sandsynligvis vil gøre billetpriserne eksklusive.
Boom forventer billetpriser mellem 5.000 og 10.000 dollars for en enkeltrejse.