DSB skovler penge ind: Fastholder prisstigning trods millionoverskud

Af: Liva H.

|

10/05/2024

Trafikken
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Hvordan det kan gå så godt at man er nødt til at foretage prisstigning er en gåde for mange. Nu forklarer administrerende direktør Flemming Jensen

Lige nu læser andre også

Over en længere tidsperiode er prisen på togrejser steget sammenlignet med den generelle inflation, hvilket DSB's administrerende direktør selv har fremhævet.

DSB kunne fremvise et svimlende overskud på 101 millioner kroner efter første kvartal, drevet af en øget passagertal og reducerede energipriser.

Det skriver Tv2

Til trods for overskuddet og nedgangen i energiomkostninger, er der på nuværende tidspunkt ingen tegn på, at disse besparelser umiddelbart vil blive videregivet til de rejsende i form af lavere billetpriser, i følge DSB.

Nye priser

Fra den 21. januar 2024 var der nye billetpriser, som trådte i kraft.

Prisændringerne var baseret på en akkumulering af omkostninger fra tidligere år i 2022 og 2023.

For eksempel steg prisen på en rejse fra København til Aarhus fra 429 kroner til 469 kroner, mens en tur fra Odense til København steg fra 319 kroner til 349 kroner.

Administrerende direktør Flemming Jensen har offentligt erkendt, at prisstigningerne er et direkte resultat af inflation og stigende driftsomkostninger, som er oplevet både af DSB og andre aktører i transportsektoren.

Selvom priserne på flere billettyper er steget, er udbuddet af de billigere Orange-billetter også forøget, hvilket ifølge direktøren betyder, at den gennemsnitlige pris på en billet kun er steget marginalt med en krone i forhold til året før.

Disse Orange-billetter har spillet en væsentlig rolle i at tiltrække flere rejsende, hvilket har resulteret i en stigning på 4% i antallet af passagerer i forhold til samme periode året før, med i alt 40,8 millioner togrejser i første kvartal.

Fastholder prisen

På længere sigt afviser DSB ikke muligheden for prisreduktioner, da det er vigtigt for virksomheden at forblive konkurrencedygtig.

Direktøren understreger dog, at det er nødvendigt at opretholde en sund forretning.

Set over en længere periode er priserne faktisk faldet relativt set, idet de ikke er steget lige så meget som inflationen.

DSB forventer at afslutte året med et resultat før skat på nul, delvist på grund af øgede udgifter til vedligeholdelse af togflåden.

Om DSB

DSB (Danske Statsbaner) er Danmarks største jernbaneselskab og en central aktør i landets offentlige transport. Her er nogle nøglefakta om virksomheden:

DSB blev grundlagt i 1885, efter en sammenslutning af flere mindre, statsdrevne jernbaner i Danmark. Siden da har DSB været en afgørende del af den danske infrastruktur og spillet en vigtig rolle i landets transportsektor.

DSB tilbyder en bred vifte af jernbanetransporttjenester, herunder regional, intercity, og international togtrafik. De opererer også S-togene i Københavnsområdet.

Anbefalet til dig