En heftig debat er blusset op i Aarhus efter, at vintervejret for alvor satte ind, og bybussernes drift blev aflyst i morgentimerne.
Det har rejst spørgsmålet om, hvorfor bybusserne kører på helårsdæk og ikke vinterdæk, og nu vil Moderaternes transportordfører, Peter Have, have ændret på reglerne.
Peter Have mener, at det er på tide at overveje skærpede regler, især med tanke på de stigende udfordringer, som klimaforandringerne bringer med sig.
"Nu kigger vi altså ind i klimaforandringer, hvor der sker mange ting både om sommeren og om vinteren. Så derfor synes jeg, vi skal kigge ind i, om der ikke er noget sund fornuft i at få lavet lidt skarpere regler," udtaler han til TV 2 Østjylland.
Bybusserne i Aarhus har ikke haft indstillet deres kørsel i morgentimerne på grund af vejret i de seneste 20 år. Men ifølge Peter Have er det nødvendigt at være proaktive og finde løsninger for at undgå gentagelser i fremtiden.
Hos AarBus, der står for driften af bybusserne, mener man dog ikke, at skift til vinterdæk ville have gjort nogen forskel.
"Busserne kører på helårsdæk, der er konstrueret til at køre året rundt, så de burde være egnet til det danske vejr," forklarer Hans Jørgen Østergaard, direktør for AarBus.
På den anden side af debatten står brancheorganisationen Dækbranchen Danmark, der i 14 år har kæmpet for, at vinterdæk skal være et lovkrav. V
olker Nitz, direktør for organisationen, påpeger, at helårsdæk ikke kan opfylde de samme krav som vinterdæk og argumenterer for, at det er nødvendigt at gøre vinterdæk obligatoriske om vinteren.
"Hvis man går med den samme jakke hele året rundt, så er den for kold om vinteren, og for varm om sommeren. Det er et kompromis. På samme måde kan helårsdæk ikke opfylde det samme som vinterdæk," påpeger Volker Nitz.
De kommende måneder vil vise, om debatten fører til ændringer i reglerne omkring bussernes dækvalg i Aarhus.