1. oktober trådt en ny regel i kraft i trafikken, og derfor er der to færdselstavler, som siden da har fortjent ekstra opmærksomhed.
I 2020 blev der indført skærpede miljøzoner, der forhindrer ældre dieseldrevne varebiler uden partikelfilter i at køre i København. Nu omfatter miljøzonerne også dieseldrevne personbiler uden partikelfilter.
Det skriver Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen i en pressemeddelelse.
"Vi har et kæmpe problem med luftforurening i København, og rigtig mange mennesker dør hvert år for tidligt på grund af det. Derfor kan stinkende dieselbiler ikke blive ved med at køre i København uden partikelfilter, og jeg er glad for, at vi nu får gjort noget ved det."
Sådan sagde teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) om den nye ordning, der forbyder dieseldrevne personbiler uden partikelfilter at køre i miljøzonen i København, og som trådte i kraft 1. oktober 2023.
Miljøzonerne, der i forvejen omfattede krav om partikelfilter på ældre dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler, blev udover København og Frederiksberg indført i Odense, Aarhus og Aalborg. Zonerne håndhæves automatisk via kameraer, som kan aflæse nummerplader. Kører man i en sådan zone på ulovlig vis koster det en bøde på 1.500 kroner.
For at sikre sig, at man ikke falder i fælden skal man holde særligt øje med de skilte, der anviser, hvornår man er på vej ind i en sådan zone.
Der er mange, der stadig ikke er klar over, hvordan skiltene til disse miljøzoner ser ud, men det kan du se på billedet herunder:
Foto: miljoezoner.dk
Har man en ældre dieselbil, så kan løsningen være at få monteret et partikelfilter. Filteret har været et lovkrav for dieselbiler, som er indregistreret efter 1. januar 2011. Der er dog fortsat, pr. 30. maj 2023, indregistreret ca. 2600 dieseldrevne personbiler i Københavns Kommune, som ikke har et partikelfilter.
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod er opmærksom på, at zonerne kan ramme dem, som i forvejen er økonomisk trængte - men i denne sag vejer hensynet til luftforureningen tungere:
"Jeg anerkender, at det er et problem for de bilister, der ikke har råd til at skifte til en nyere model eller få sat et partikelfilter på. Men vi er nødt til at gøre, hvad vi kan for at nedbringe luftforureningen i København. Hvis man ikke kan klare sig på andre måder og er afhængig af sin bil, så er der for de fleste nogle muligheder for at få et tilskud til at få sat partikelfilter på", siger hun.
Man kan læse mere om mulighederne og reglerne for miljøzonerne på miljoezoner.dk.