Godt nyt til de danske bilister: Lavest i 10 år

Foto: Google Street View
Foto: Google Street View
De nyeste tal er godt nyt for trafikanterne.

Mest læste i dag

Danskerne har formået at sænke hastigheden på vejene, hvilket har ført til færre dødsulykker som følge af for høj fart.

Det skriver Avisen.dk.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er andelen af dødsulykker i trafikken, hvor for høj fart spiller en afgørende rolle, blevet halveret over de sidste ti år.

Denne positive udvikling har resulteret i, at antallet af dræbte i fartulykker er reduceret med 497 personer i perioden fra 2011 til 2021. Rådet for Sikker Trafik markerer denne milepæl med en kampagne og takker danskerne for deres bidrag.

I 2011 var for høj fart involveret i hele 60 procent af dødsulykkerne i trafikken. Imidlertid faldt dette tal til 31 procent i 2021. Selvom der stadig er arbejde at gøre, er det en bemærkelsesværdig forbedring.

Hastigheden, hvormed folk kører, varierer afhængigt af landsdelen. Jylland skiller sig ud ved, at der stadig køres betydeligt hurtigere end andre steder i landet. Især på de jyske landeveje, hvor hastighedsgrænsen er 80 km/t, overskrider næsten dobbelt så mange bilister denne hastighedsgrænse sammenlignet med dem på øerne.

Denne hastighedsforskel afspejler ulykkesstatistikken, idet der næsten er dobbelt så mange fartrelaterede dødsulykker på jyske veje sammenlignet med øerne.

Der er også en klar sammenhæng mellem hastighed og ulykker på landeveje. 57 procent af de fartrelaterede dødsulykker fra 2017 til 2021 skete på landeveje, på trods af at der køres flere kilometer på motorveje.

Rådet for Sikker Trafik opfordrer alle til at sætte farten ned og huske, at selv en lille hastighedsoverskridelse kan have stor betydning for bremselængden. Reduceringen i antallet af dræbte i fartulykker er et positivt skridt, men der er stadig arbejde at gøre for at opnå endnu mere sikkerhed på vejene.

Herunder ses en udregning over, hvor mange af dødsulykkerne i trafikken der igennem årene har haft høj fart som afgørende faktor:

  • 2011: 60 procent

  • 2012: 50 procent¨

  • 2013: 41 procent

  • 2014: 49 procent

  • 2015: 45 procent

  • 2016: data findes ikke

  • 2017: 42 procent

  • 2018: 42 procent

  • 2019: 39 procent

  • 2020: 42 procent

  • 2021: 31 procent

Anbefalet til dig