Mange naboer til motorvejene er særligt støjbelastede. Det gælder også i områder, der allerede har gamle støjskærme. Derfor vil også områder med støjskærme indgå på lige fod med andre områder, når der deles midler ud.
Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
En række boligområder langs motorvejene har store problemer med støj, selvom der allerede er støjskærme af ældre dato. Tidligere har de ældre støjskærme skubbet nye projekter bag i køen.
De gamle støjskærme er dog ofte for små til at sikre en effektiv bekæmpelse af støjen, og derfor bliver kriterierne fremadrettet ændret. Hvis en udskiftning af en gammel støjskærm med en ny giver en god støjbeskyttelse indgår udskiftningen i prioriteringen på samme måde som alle andre støjskærmsprojekter.
"Vi er nødt til at se på det samlede billede og bekæmpe støjen, der hvor den fylder mest. Derfor skal gamle støjskærme heller ikke mere stå i vejen for nye løsninger. Det betyder, at for eksempel kommuner som Nyborg, Køge og Roskilde, der har gamle støjskærme, nu kommer med på lige fod med andre, når der fremover skal udmøntes penge fra støjpuljen", siger transportminister Thomas Danielsen.
Med Infrastrukturplan 2035 blev der afsat en pulje på 3 milliarder kroner til støjbekæmpelse i hele landet. Puljemidlerne udmøntes løbende, og der er allerede sat flere projekter i gang.
I slutningen af 2023 kommer der en ny støjkortlægning, som fremover vil være en del af grundlaget for vurderingen af nye projekter.
Samtidig er der en række projekter, der er ved at blive undersøgt, og i starten af det nye år vil forligskredsen bag Infrastrukturaftale 2035 tage stillig til, hvilket projekter, der skal sættes i gang.